Citirea etichetelor de pe produsele alimentare: de ce și cum să o facem?

Trăim într-o perioadă a contrastelor, iar nutriția nu este o excepție. De la raft și până la farfurie – totul e dominat de contraste. În magazin, în plin proces de alegere a produselor, acestea se evidențiază cel mai bine.

La raft există două categorii de persoane. Prima categorie nu citește niciodată etichetele – din lipsă de timp, considerații de ineficiență sau informare insuficientă. Cea de a doua categorie citește minuțios fiecare etichetă și după multiple comparații, pune produsul în coș.

Totuși, din cauza dezinformării și a micilor „păcăleli comerciale”, ambele categorii sunt expuse riscului alegerilor incorecte. Pentru a diminua acest risc, e bine să cunoaștem pentru ce, dar și cum să citim corect etichetele alimentare.

Argumente forte. De ce să citim etichete?

  1. În era tehnologiilor și a miracolelor chimice și alimentare suntem expuși unui risc înzecit de a plăti cu boli inflamatorii, cronice și chiar cancer pentru alegerea incorectă a alimentelor.
  2. Trucurile publicitare ne influiențează să alegem un produs mai colorat, văzut și ales de vedete. Nu și neapărat mai util pentru sănătatea noastră. În acest caz, eticheta joacă un rol crucial pentru o alegere potrivită.
  3. În unele afecțiuni, precum intoleranțe alimentare, diabet zaharat sau alergii alimentare, eticheta este vitală pentru evitarea complicațiilor severe de pe urma consumului unui produs alimentar.
  4. Alimentația sănătoasă înseamnă în primul rând alegeri corecte. Dacă ești pasionat de ea, citirea etichetelor te va ajuta să faci alegerile potrivite.

Cum să o facem? Algoritm de urmat

  1. Studiați la raft toate produsele – atât cele cu inscripții „sănătos”, „integral” și „fitness”, cât și cele fără asemenea inscripții. Deseori, cele din a doua categorie sunt mai potrivite pentru consum.

Cel mai des, suntem duși în eroare de trucuri de marketing, precum inscripțiile: „cereale integrale”, „produs ușor”, „natural”, „bio/eco/organic”, „sărac în calorii”, „fără zahăr adăugat”, „produs fortificat”, „fără grăsimi trans”.

  • În asemenea cazuri, citirea etichetelor este strict necesară pentru a face alegerea potrivită!
  1. Pe lângă termenul de valabilitate, care trebuie respectat, cercetați și condițiile de păstrare ale produsului. Un iaurt sau desert care urmează să fie păstrat la temperatura camerei ar trebui să vă trezească multe semne de întrebare. E probabil ca acesta să fie bogat în conservanți și să nu necesite condiții de frigider pentru păstrare.
  2. Următorul pas constă în studierea minuțioasă a listei de ingrediente. Iar aceasta este notată conform următoarelor principii:
  1. Ingredientele sunt enumerate în listă în ordinea descrescătoare. Astfel, primul ingredient este în cantitatea cea mai mare, iar odată cu enumerarea celorlalte, acestea scad din cantitate.

De fapt, produsul este constituit din primele trei ingrediente și acestea contează cel mai mult. La raft, focusați-vă atenția asupra lor.

  • Căutați pâine din făină integrală. Citind eticheta, observați pe primul loc făina de calitate superioară și doar pe locul 6 pe cea integrală. În acest caz, pâinea nu este din făină integrală, ci cu făină integrală și are proprietățile primului ingredient. Deci, beneficiile făinei integrale nu vor fi obținute din acest produs.
  1.  Cu cât mai lungă este lista ingredientelor, cu atât mai procesat este produsul. Alegeți la raft alimente cu maxim 5-6 ingrediente. În acest caz veți fi mai siguri că alegeți produse naturale și integrale.
  1. Studiați valoarea energetică și nutritivă a produsului. De obicei, aceasta este notată pentru 100 grame de produs. Raportați această cantitate la porția pe care o veți consuma. Țineți cont de creșterea cantității de calorii, proteine, glucide și  lipide în cazul în care porția va fi de 200-300 de grame. Totodată, observați în ce este bogat produsul. Dacă predomină glucidele, deși este vorba de produse lactate, care ar trebui să fie bogate în proteine și lipide, gândiți-vă de câteva ori înainte de a pune produsul în coș.
  2. Atrageți atenția la denumirile chimice. Astăzi producătorii sunt obligați să descifreze toate E-urile de pe ambalaj. Astfel, lipsa literei „E” nu este o dovadă a lipsei aditivilor în produs. Fiți atenți la toate denumirile chimice, complicate de pe etichetă.
  3. Fiți atenți la zahărul „ascuns”. Îl puteți găsi pe etichetă cu denumirile: zahăr brun, miere artificială, sirop invertit, sirop de glucoză-fructoză (cel mai nociv), zahăr brut, nectar de agave, sirop de arțar, melasă, lactoză, fructoză, dextran, glucoză, galactoză, maltoză.

Industria alimentară se dezvoltă continuu, iar produsele procesate sunt convenabile pentru producători, dar nu și pentru sănătatea noastră. Pentru a nu fi păcăliți, e bine să fim informați și să avem o strategie și o idee clară despre produsele pe care urmează să le punem în coș.

Fiți atenți la alegerile voastre!

Maria-Victoria Racu,

medic nutriționist

 

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
www.sanoteca.md
La Inceput