Cum înțelegem dacă copilul are un atac de panică. Cum putem interveni

Ana Niculăeș - psiholog

Atacul de panică este o reacție fiziologică care se manifestă atunci când avem un nivel înalt de neliniște. Copilul se ține de piept si începe să respire foarte repede, simte amețeli, inima i se zbate tare, începe să tremure și este foarte speriat. Atacurile de panică pot apărea subit și fără preîntâmpinare. În mod firesc durează 5-20 de minute, dar frica că alt atac de panică se va repeta este atât de mare încât afectează puternic starea emoțională și copilul poate manifesta următoarele simptome:

  • Dificultate de concentrare a atenției
  • Dificultăți legate de somn
  • Schimbări în pofta de mâncare
  • Manifestă furie sau iritabilitate
  • Sunt tensionați și des folosesc baia
  • Plâng mai des fără motiv aparent
  • Des susțin că au dureri de burtă
  • Le este dificil să se separe de părinți

Pentru orice eventualitate ar fi bine să ne adresăm la medic, pentru a exclude cauze legate de sănătatea fizică. În situație de atac de panică este important ca părintele să evite să spună: Totul e în ordine! Pentru că nu este așa, și copilul are nevoie să simtă că înțelegeți că ceva i se întâmplă, de aceea puteți să îi spuneți: „Știu că nu te simți bine, dar te vei face bine”!,  „Eu îți sunt alături și starea asta se va termina în curând”.

Spuneți-i că bătăile puternicie ale inimii, amețeala și tremuratul vor trece în câteva minute, ele sunt un semn al fricii, nu al unei boli. În cazul hiperventilației (respirație excesivă) se recomandă să respire pentru câteva minute într-un pachet de hârtie (în niciun caz de plastic) sau mâinile pot fi făcute în formă de căuș și respira în pumn, pentru a echilibra raportul dintre oxigen și bioxid de carbon. Oferiți-i timp pentru a se liniști, nu insistați prea mult, copilul are nevoie de timp pentru a se reface. Este important ca părintele să păstreze controlul și să vorbească pe o tonalitate calmă. Pentru copil pierderea controlului în cadrul unui atac de panică este copleșitor și foarte stresant.

Atacurile de panică nu pot fi prevăzute, ele sunt o formă a anxietății, atunci când copilul manifestă un nivel înalt de neliniște legată de anumite situații, interacțiunea cu o anumită persoană. Creierul presimte pericolul și dacă copilul nu are strategii constructive de a exprima neliniștea, atunci starea de disconfort emoțional se acumulează și la un moment dat se poate manifesta printr-un atac de panică.  Stările de atac de panică pot puternic afecta relaționarea copilului cu ceilalți, reușita școlară și dezvoltarea psihologică. Există riscul ca copilul să dezvolte fobii prin a evita anumite situații care se asociază momentelor în care a făcut un atac de panică. Totodată, ei sunt predispuși să dezvolte strategii distructive de a face față cum ar fi: consumul de alcool sau de droguri.

Sfatul specialistului:

Atacul de panică este o stare pe care copilul încearcă să o învingă. Este important ca crierul să primească acea senzație de siguranță pentru a-și spune următoarele gânduri:

  • Chiar dacă senzația este una care sperie eu, de fapt, sunt sănătos
  • Persoanele nu pot fi rănite sau nu pot muri de la un atac de panică
  • Atacul de panică mereu se sfârșește
  • Eu nu înnebunesc, eu am doar un atac de panică

Este important să încerce să își sustragă atenția prin:

  • a discuta cu cineva,
  • să iasă undeva la aer
  • să-și concentreze atenția la locul unde picioarele se ating de pământ

În cazul în care atacurile de panică se repetă des este important să se apeleze la ajutorul unui psiholog sau psihoterapeut pentru a-l ajuta pe copil să dezvolte strategii eficiente de a gestiona atacurile de panică și anxietatea. Această tehnică de relaxare pentru copiii poate să-i ajute să scape de tensiunea psiho-nervoasă și să se relaxeze.

Pentru mai multe detalii acsesați site-ul www.consuela.md.

La Inceput