Mâncatul emoțional. Cum realizăm dacă mâncăm de foame sau de emoție

Ana Niculăeș, psiholog

Fiecare dintre noi are nevoie de apreciere, de recunoaștere, să ne simțim competenți, să fim acceptați, să ne simțim conectați. Și când aceste lucruri nu se întâmplă recurgem la ceva ce este accesibil și la un pas de noi - mâncarea.

Motivul pentru care recurgem la mâncare este din cauză că atunci când eram bebeluși și eram alăptați la sânul mamei, senzația de a primi hrană ne dădea trei elemente de bază: dragoste, susținere și acceptare. Acesta este și motivul pentru care multe diete eșuează, pentru că nu este suficient să renunțăm la anumite alimente. Noi avem nevoie de emoții pe care vrem să le simțim.

Atunci când discutăm despre mâncatul emoțional sunt câțiva indicatori de bază pe care este foarte important să-i recunoaștem:

  1. Stresul - o persoană din trei mănâncă mult mai mult atunci când se simte stresată și acest lucru este absolut firesc, pentru că în situații de stres organismul nostru are o reacție de a fugi sau de a lupta. În acest moment organismul se simte epuizat și creierul transmite mesajul că acum este nevoie de noi doze de energie. Acesta este motivul pentru care atunci când suntem stresați vrem ceva dulce. Din cauza nivelului mare de cortizol, care este hormonul stresului, ce are rolul de a ne ține în alertă, de multe ori avem insomnii. În mod normal, la o persoană care este emoțional echilibrată acesta se elimină începând cu ora 4.00 dimineața pentru a ne pregăti să fim în alertă a doua zi. Iată de ce, dacă vă treziți pe la orele 4.00-5.00 acesta este un indicator că nivelul de cortizol este mult mai înalt. Este foarte important să cunoaștem strategiile prin care să facem față stresului. Este interesant de știut că hormonul cortizolului se elimină prin lacrimi. Așadar, plânsul este un proces biologic important în echilibrarea emoțională, mai mult ca atât, cercetările arată că plânsul în hohote este cel mai benefic. Astfel, data viitoare când simțiți nevoia să plângeți, deși social este neacceptat, încercați să plângeți în hohote. Eliberați-vă de emoții și organismul o să vă mulțumească pentru asta.
  2. Leptina este unul dintre neurotransmițătorii care este foarte puternic influențat de insomnii și atunci când nu dormim suficient devenim mai apatici, mai iritați, deprimați și din acest motiv vrem să mâncăm mai mult. Ce reacție avem atunci când vedeți un copilaș care plânge ? De cele mai multe ori suntem predispuși să-i dăm ceva dulce ca să-l liniștim. Probabil vă aduceți aminte de experiența voastră din copilărie când ceva se întâmpla, părinții vă interziceau anumite lucruri și nu reușeau să vă calmeze, recurgeau la o metodă care cu siguranță funcționa - bomboanele. Iată de ce, din copilărie noi avem elementul de asociere, de a inhiba emoția de tristețe, de furie, de disconfort emoțional cu ceva dulce. Mai mult, de multe ori, mulți medici utilizează bomboanele pe care le oferă copiilor atunci când ei primesc injecții pentru că energia primită de la glucoză are și efect calmant. Iată de ce, recompensa prin mâncare ajunge să fie un exemplu de întărire a unui comportament. Nu sunt împotrivă ca voi să vă răsfățați cu o ciocolată sau prăjitură sănătoasă în momentul când ați obținut ceva, dar ar trebui să evitați să folosiți prea des această tactică.
  3. Inhibarea emoțiilor. Emoțiile sunt înnăscute, noi nu le putem controla. Emoțiile nu ne sunt dăunătoare, dimpotrivă. Este important să cunoaștem că nu există emoții pozitive sau negative. Poate o să vă întrebați cum rămâne cu frica, cu tristețea? De fapt, aceștia sunt doar indicatori. Fiecare emoție transmite o informație. Furia este atunci când cineva vă încalcă limitele. Noi suntem asemenea unei căsuțe care are gard. Și dacă cineva încearcă să treacă peste el, veți simți furie. Este absolut normal, căci aveți valori și limite diferite.
  4. Tristețea. S-a demonstrat științific că noi putem fi concentrați și productivi în momentele în care suntem triști. Rolul tristeții în viața noastră este foarte important din punct de vedere emoțional, căci ne ajută să ne concentrăm atenția asupra noastră suficient de mult ca să putem evalua ceea ce se întâmplă cu noi. Dacă vom inhiba tristețea cu ceva dulce atunci vom pierde informația importantă pe care încearcă să ne-o transmită creierul nostru.
  5. Frica. Acest sentiment, care de multe ori ne blochează, are rolul să ne protejeze. Când apare frica ne vom mobiliza să găsim soluții pentru ca ceea de ce ne temem atât de mult să nu se realizeze. Deci, acest sentiment ne spune că avem nevoie de un plan B.
  6. Resentimentele sau rușinea. Rușinea apare atunci când avem un set de valori pe care noi îl încălcăm. Unul din elementele mâncatului compulsiv este senzația de rușine și vinovăție.
  7. Influența socială. Mâncatul excesiv, în special la sărbători, este atât de caracteristic poporului nostru. În acest caz este important să fim atenți la emoții. De multe ori se insistă să mâncăm. Noi putem să simțim un disconfort emoțional legat de eveniment sau putem să fim stresați. Atunci când mâncatul are la bază elementul de întâlnire cu prietenii sau anumite sărbători, aceasta poate constitui o capcană a mâncatului emoțional.
  8. Lipsa controlului. Aceasta se poate transforma într-o tulburare alimentară și atunci este nevoie de tratament medicamentos și de psihoterapie. Nu este vorba despre lipsă de voință, ci de fapt la nivel de inconștient, de strategii de a face față stărilor, care nu sunt suficiente.
  9. Mâncatul emoțional și mâncatul fizic. Este foarte important să știm care sunt diferențele. Noi suntem asemeni unui aisberg, doar vârful e tot ce se vede. De multe ori avem senzația că vrem ceva dulce – înghețată sau ceva crocant și sărat. Dacă vă gândiți la faptul că vă este foame, întrebați-vă dacă senzația de foame va fi satisfăcută de un brocolli și dacă răspunsul este nu, atunci foamea resimțită este, mai degrabă, una emoțională. Este demonstrat științific că sunt anumite emoții care ne creează dorința pentru anumite pofte. De regulă, ciocolata se asociază cu lipsa de afecțiune, nevoia de înghețată este asociată cu necesitatea de a primi confort resimțit în copilărie și energie. Mâncarea crocantă ne ajută să ne eliberăm de tensiunea psiho-emoțională. Anume când noi mestecăm are loc eliberarea și, astfel apare o senzație de eliberare emoțională temporară.
  10. Mâncatul compulsiv. Un alt indicator al mâncatului emoțional este că noi mâncăm compulsiv, nu ne controlăm, prin asta încercând să facem față stresului, făcând ceva în paralel. Uitându-ne la televizor, citind o carte etc.
  11. Vinovăție. Un indicator de bază al mâncatului emoțional este sentimentul de vinovăție de după. Mâncatul emoțional are la bază o emoție care nu este satisfăcută și care nu poate fi compensată prin alimente. În medie, o persoană simte patru ore de vinovăție pe săptămână, din cauza alimentelor pe care a promis că nu le va mai mânca, dar n-a putut rezista tentației. Este foarte important să fim atenți la alternative. După cum spuneam, mâncatul emoțional nu poate fi compensat sau satisfăcut cu alimente. Persoana afectată are nevoia de a depăși senzația de singurătate. În momentul în care simțiți că mâncați de plictiseală este bine să practicați activități care vă plac.

Sfatul specialistul. Elementul de bază este conștientizarea. Atunci când observați unul din elementele descrise mai sus, să vă opriți și să vă întrebați care este emoția. Ce se întâmplă acum? Care este relația mea cu cei dragi? Ce se întâmplă la serviciu? Comparați emoțiile pe care le simțit cu un val de apă foarte puternic, dacă știm cum să opunem rezistență nu va fi dureros. Exact același lucru se întâmplă cu emoțiile. Acestea nu durează mai mult de 24 de secunde. Trebuie doar să știm cum să le stăpânim. Dacă nu reușiți de unii singuri, apelați la un specialist, care știe ce are de făcut.

Mindfulness este soluția atunci când ne concentrăm atenția pe aici și acum. Pentru a depăși cadrul emoțional avem nevoie de 6 pași.

Pentru că paza bună trece primejdia rea este bine să începeți cu - Lista de cumpărături. Încercați să aflați care este valoarea nutritivă de la alimentele pe care le cumpărați.

Evitați înfometarea. Este demonstrat științific că persoanele care nu mănâncă în timpul zilei sunt mult mai predispuși să mănânce seara în mod compulsiv când voința noastră este mult mai scăzută.

Fiți recunoscători. Dacă găsiți câteva minute pentru a fi recunoscători pentru masă și compania pe care o aveți acest lucru este în avantajul stării voastre.

Puneți accent pe cele cinci simțuri. Culoare, Miros, Gust, Zgomotul pe care îl provoacă și simțul tactil. Fiecare mușcătură este recomandat să fie mestecată de la 20 la 40 de ori în funcție de textură, și atunci încercați să identificați în mod special mirodeniile.

Mâncați din plăcere. Doar atunci când vom decide să mâncăm conștient vom face o mare favoare corpului nostru.

La Inceput