Dietele te fac să te simți rău? Încearcă să-ți antrenezi creierul. Iată câteva recomandări

Poate părea un sfat surprinzător, dar există tot mai multe dovezi științifice care sugerează că dietele nu funcționează. Cercetările arată că restricția alimentară doar te face să vrei să mănânci mai mult. Și pe termen lung, metabolismul poate încetini, făcând și mai dificilă pierderea în greutate în viitor.

Renunțarea la dietă nu înseamnă și renunțarea la un corp mai sănătos. Vei renunța însă la numărarea caloriilor sau la a-ți interzice să mănânci alimentele preferate.

Deci care este alternativa? Cercetătorii încurajează o nouă abordare a alimentației sănătoase bazată pe știința creierului. O varietate de tehnici care încurajează conștientizarea atentă a modului în care mâncăm, acceptarea legată de alimentele pe care vrem să le consumăm și exercițiile intuitive de alimentație pot fi folosite pentru a potoli poftele și pentru a-ți remodela obiceiurile alimentare.

„Paradigmele din jurul puterii de voință nu funcționează”, afirmă Judson Brewer, profesor asociat în științe comportamentale și sociale la Școala de Sănătate Publică a Universității Brown, care a studiat practicile de alimentație atentă.

„Trebuie să începi prin a ști cum funcționează mintea ta”

Împotriva dietelor restrictive

Renunțarea la obiceiurile de dietă în această perioadă a anului este deosebit de dificilă din cauza atracției pentru planurile de slăbit. Multe programe și aplicații de dietă consacrate încearcă să atragă utilizatorii cu promisiunea că nu promovează o dietă tradițională, iar odată ce te înscrii îți impun practici de alimentație restrictive.

Traci Mann, care conduce laboratorul de sănătate și alimentație de la Universitatea din Minnesota, observă că dincolo de dezamăgirea de a nu scăpa de greutate, dieta îți afectează corpul în diverse feluri negative. Printre altele, alimentația restrictivă poate afecta memoria și funcția executivă, poate duce la gânduri alimentare obsesive și poate declanșa o creștere a cortizolului, un hormon al stresului.

„O dietă este o modalitate neplăcută și de scurtă durată de a încerca să slăbești”, a spus Mann, autorul cărții „Secretele din laboratorul de alimentație: știința pierderii în greutate, mitul puterii voinței și de ce nu ar trebui să nu mai ții dietă niciodată”.

„S-ar putea să o îndepărtezi pe termen scurt, dar se întoarce”, a continuat Mann. „Se întâmplă indiferent cine ești; li se întâmplă oamenilor cu putere de voință mare și oamenilor cu voință mai slabă”.

Dacă încă ești tentat să încerci o dietă, ia în considerare acest lucru: Dovezile sugerează că dieta restrictivă și pierderea rapidă în greutate pot duce la schimbări de durată care pot încetini metabolismul, pot modifica hormonii care reglează foamea și pot împiedica eforturile de a-ți menține greutatea. Studiile sugerează că un corp cu greutate redusă răspunde diferit la alimente și exerciții fizice decât un corp care nu a ținut dietă, iar mușchii unei persoane care ține dietă ar putea arde mai puține calorii în timpul exercițiilor decât se așteaptă. Aceste schimbări ajută la explicarea de ce mulți pacienți cu dietă pot consuma mult mai puține calorii decât cei din jur, dar totuși nu slăbesc, a declarat dr. Rudolph Leibel, profesor de medicină la Institutul de Nutriție Umană al Universității Columbia.

Cum se formează obiceiurile alimentare

Brewer, un psihiatru specializat pe dependență, a testat o serie de practici de mindfulness pentru a ajuta oamenii să renunțe la fumat, să reducă anxietatea și să reducă alimentația emoțională. El a creat, de asemenea, o aplicație numită Eat Right Now, care folosește exerciții de mindfulness pentru a ajuta oamenii să-și schimbe obiceiurile alimentare.

Un studiu al Universității Brown realizat pe 104 femei supraponderale a constatat că antrenamentul de mindfulness a redus alimentația legată de poftă cu 40 la sută. O altă analiză efectuată de oamenii de știință de la Universitatea Columbia a constatat că antrenamentul intuitiv și atent la alimentația a dus adesea la cel puțin un beneficiu pentru sănătatea metabolică sau a inimii, cum ar fi niveluri îmbunătățite de glucoză, scăderea colesterolului sau creșterea tensiunii arteriale.

Potrivit observațiilor lui Brewer, comportamentele alimentare, cum ar fi gustările de chipsuri de cartofi sau deserturile, sunt adesea rezultatul unor obiceiuri care se întăresc în timp.

Obiceiurile se pot forma atât din experiențe bune, cât și din experiențe rele, explică Brewer. Înghețata, de exemplu, este ceva ce am putea mânca în timpul sărbătorilor. Creierul învață să asocieze consumul de înghețată cu starea de bine. Deși nu este nimic în neregulă cu înghețata, aceasta poate deveni o problemă atunci când începem să o mâncăm fără să ne gândim la un declanșator emoțional, cum ar fi atunci când ne simțim stresați sau furioși. Acum creierul nostru a învățat că înghețata ne face să ne simțim bine și în perioadele de stres, întărind obiceiurile.

De-a lungul timpului, putem dezvolta o serie de obiceiuri care ne determină să mâncăm atunci când suntem plictisiți, supărați, stresați, obosiți după muncă sau chiar doar când ne uităm la televizor.

Înțelegându-ți propriile obiceiuri și declanșatorii din spatele lor, a explicat Brewer, asta te poate ajuta să fii tu stăpân pe situație, actualizându-ți creierul cu informații noi. Exercițiile de conștientizare, care te determină să încetinești și să te gândești la cum și de ce mănânci, îți pot învăța creierul că un anumit tip de mâncare nu te face să te simți la fel de bine cum ți-ai amintit că te-a făcut altă dată.

Sursa foto: 
Shutterstock
La Inceput