Ce sunt suplimentele alimentare și cum le alegem pe cele de calitate

Andrei Uncu, doctorand farmacist, asistent universitar, catedra chimie farmaceutică și toxicologie a Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”

Suplimentele alimentare sunt percepute divers în societatea noastră – de la produse necalitative până la o panacee. În plus, la etapa alegerii, întâmpinăm deseori dificultăți. Ce sunt suplimentele alimentare, cu ce scop se administrează, cum le alegem corect și ce produse să evităm, ne zice Andrei Uncu, doctorand farmacist, asistent universitar, catedra chimie farmaceutică și toxicologie a Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”.

Dle. Uncu, ce sunt suplimentele alimentare?

Suplimentele alimentare reprezintă complexe de micro și macro nutrienți, cum ar fi, de exemplu, vitamine și minerale, aminoacizi sau fibre alimentare, care au drept scop suplinirea dietei unei persoane cu sau fără boli asociate. De aici, rezultă două scopuri ale suplimentelor alimentare – unul profilactic, și altul curativ.

Potrivit provenienței, suplimentele alimentare pot fi de origine sintetică și naturală.

Există vreo diferență dintre „complexele de vitamine și minerale” și „suplimentele alimentare”?

Nu există diferență. Vitaminele și mineralele propriu-zise sânt suplimente alimentare. Produsele care nu sunt definite drept medicamente, dar au drept scop suplinirea organismului cu micro și macro nutrienți sunt definite drept „suplimente alimentare”. Putem să le întâlnim și cu denumirea de „bio-adaosuri” (în rusă – БАД), „suplimente naturale”, „complexe de vitamine și minerale”. Până la urmă, e aceeași definiție farmaceutică.

Uneori, suplimentele alimentare sunt demonizate din cauza marketingului de tip „piramidă”. Dvs. ce părere aveți?

Fiecare producător își are strategia sa de a-și promova produsul, inclusiv cea de „piramidă” pentru unele branduri. Vorbind despre calitate, e obligația consumatorului de a-și alege un produs pe măsură.

Cum alegem un supliment alimentar de calitate?

Mitul de bază în societatea noastră este „Dacă e supliment alimentar, înseamnă că nu este calitativ”, ceea ce este total greșit. Un supliment alimentar poate fi calitativ și mai puțin calitativ. Un produs necalitativ rar ajunge pe piață și supraviețuiește o perioadă scurtă de timp. Pentru a alege un supliment calitativ, e bine să parcurgem câteva etape:

În primul rând, atragem atenție la țara producătoare și la producătorul propriu-zis. Ne asigurăm că acesta are o pagină web, unde descrie materia primă din care se prepară suplimentele. Dacă producătorul nu face transparentă această informație, există riscul ca acest produs să nu fie unul original, de calitate.

Într-al doilea rând, verificăm suplimentele alimentare din punct de vedere legal. Există anumite certificate și standarde, inclusiv ISO, HCCP (Hazard Analysis of Critical Control Points) sau GMP (Good Manufacturing Practice), pe care producătorii care se doresc pe piață trebuie să le urmeze. Standardul GMP este unul internațional, care poate fi adaptat la o anumită țară. În cazul suplimentelor poate fi GMP Pharmaceutic sau GMP Food.

Pentru suplimentele produse în statele CSI, există vechiul standard GOST, care trebuie verificat ,dacă nu s-a învechit. Dacă suplimentul nu are niciun certificat menționat, consumatorul ar trebui să își pună un mare semn de întrebare.

Următorul pas ar fi să verificăm termenul de valabilitate. Dacă acest termen e prea lung, iarăși există riscul ca produsul să fie necalitativ.

Este foarte important să verificăm concentrația și doza substanțelor active. De exemplu, fierul – până la o anumită doză e considerat supliment alimentar, iar când doza este una terapeutică, el trebuie înregistrat ca medicament.

Să nu uităm că un supliment alimentar nu poate fi o panacee. Eu nu recomand  suplimentele alimentare care conțin „de toate” - o mulțime de vitamine și minerale. Drept rezulat, organismul își selectează doar ceea, de ce are nevoie. În plus, există vitamine și minerale care sunt antagoniste, adică au aceleași mecanisme de absorbție în organism. Astfel, dacă le luăm pe toate, organismul va absorbi doar una.

E necesară o consultație a medicului înainte de a administra suplimente alimentare?

În mod ideal, înainte de a lua suplimente, e bine să fie consultat un medic, un nutriționist sau un farmacist. Pentru a obține un sfat de valoare, trebuie să evitați consultanții fără studii medicale.

Sunt necesare și analize medicale?

Se recomandă, în special în cazul anemiilor, a patologiilor ficatului și ale sistemului digestiv sau cardiovascular, înainte de administrarea acizilor grași Omega 3, Calciu, vitamina D, A, E sau K ș.a.

Este posibil supradozajul cu suplimente alimentare?

Desigur, în cazul în care sunt administrate în surplus, ele pot aduce daune organismului. Aș vrea să menționez aici și vitamina C sintetică, administrată în cantități mari, de 1-3 grame pe zi, în sezonul răcelilor.  

E foarte importantă și sursa din care e obținută vitamina C. Pentru cea sintetică, biodisponibilitatea ei e mult mai joasă. Cea naturală, fără adaos de zahăr și conservanți artificiali, este una cu mult mai calitativă, care se absoarbe mai eficient.

Astfel, vitamina C colorată și bogată în zahăr, efervescentă sau nu, de origine sintetică nu este cea mai bună opțiune pentru a face profilaxie răcelilor sezoniere.

La fel și în cazul calciului. Multe suplimente au în compoziția lor carbonatul de calciu, care este, de fapt, cretă. Într-o capsulă se pot conține de la 400 miligrame la 1 gram de calciu. Consumând doze atât de mari de calciu, riscăm ca acest calciu să nu se absoarbă și să se rețină în organism, transformându-se în oxalați, iar apoi în calculi renali.

Ce este biodisponibilitatea?

Acest termen ne indică cât de disponibilă pentru organism este o substanță pentru a ajunge la țintă și a se încadra într-un proces biochimic din organism. Cu alte cuvinte, substanța trebuie să se absoarbă eficient în corp, să ajungă, în funcție de destinație, într-un țesut (fie cel osos sau nervos) și să își facă eficient treaba.

Astfel, mergând la farmacie, e bine să întrebăm care este biodisponibilitatea unui produs.

Există și compuși sintetici cu o disponibilitate mare?

E greu să vorbim exact despre biodisponibilitate în cazul suplimentelor alimentare, deoarece în cazul lor nu se efectuează studii clinice și preclinice. Putem vorbi comparativ despre carbonatul de calciu sintetic și citratul ce calciu, care poate fi atât natural, cât și sintetic. Cel de al doilea este de 25 de ori mai biodisponibil. Astfel, noi putem obține cu doze mai mici, rezultate bune.

Eu recomand însă, să se opteze pentru suplimente alimentare cu un conținut de extracte naturale.

Când avem nevoie de suplimente alimentare?

După mine, mereu. În multe țări din lume, în schemele de tratament ale diferitor maladii, pentru diferite categorii de vârstă – din fragedă copilărie până la  vârstă înaintată, sunt indicate și suplimentele alimentare. De asemenea, acestea sunt indicate și în perioada conceperii, în sarcină și după naștere, inclusiv în perioada alăptării.

Pot suplimentele înlocui un regim alimentar sănătos?

Niciodată. Suplimentele își au denumirea din simplul fapt că reprezintă un adaos pentru alimentația sănătoasă și echilibrată. Totodată, organismul omului modern nu face față tuturor sarcinilor zilnice, având nevoie și de un suport de nutrienți. Astfel, suplimentele alimentare sunt un ajutor pentru un regim echilibrat al omului modern.

Putem deveni dependenți de suplimentele alimentare?

Să devii dependent de un supliment alimentar care nu conține stupefiante și substanțe ce inhibă sau stimulează funcția creierului este imposibil. Poate fi doar un atașament moral, care nu înseamnă că organismul nostru nu va mai putea funcționa după ce stopăm administrarea suplimentului.

Există contraindicații pentru suplimentele alimentare?

Desigur, din această cauză e bine să consultăm un medic înainte de administrare. De exemplu, în cazul suplimentelor pentru slăbit, care conțin chili și piper negru în compoziție, care sunt excitanți puternici ai mucoasei gastrice, există riscul acutizării gastritei sau al ulcerului stomacal.

Dacă știi că ai o problemă de sănătate, înainte de a lua suplimente alimentare, mergi la un consult la medic sau la farmacist.

Este prețul un indicator al calității unui supliment alimentar?

Da, este. În cazul suplimentelor strict sintetice, prețul lor este foarte mic. E cazul produselor cu un preț mai mic de 2-3 euro. Prețul recomandat al unui supliment alimentar ar fi de la 7-8 euro în sus pentru un curs de cel puțin 2 săptămâni. Pentru un produs mai specific, cu extrase mai rare, prețul acestuia poate ajunge la 20-25 de euro.

Cum se administrează corect suplimentele alimentare?

Nu există vreun standard pentru toate suplimentele alimentare. În funcție de forma produsului (comprimate, siropuri, pulbere), de substanțele active și de doza lor producătorul indică modalitatea de administrare pe ambalaj. Putem afla această informație și la farmacist sau pe pagina oficială a companiei.

Ce aditivi dăunători putem găsi în suplimentele alimentare?

În primul rând, dacă ar avea suplimentele alimentare aditivi dăunători, ele nu ar ajunge în farmacii. Există o listă internațională de substanțe, pe care suplimentele alimentare nu trebuie să le conțină.

Atunci e mai bine să procurăm suplimentele alimentare din farmacii?

Sau din farmacii, sau de la partenerii farmaciilor. Dacă observăm publicitatea unui supliment alimentar, e bine să verificăm dacă acesta e prezent și în farmacii. În acest caz, putem avea încredere în el.

Pot fi administrate suplimentele alimentare copiilor?

Dacă suplimentul este produs pentru copii – cu siguranță. În funcție de vârsta copilului se ajustează și doza suplimentului. În special în cazul carențelor alimentare, precum anemia, e necesară suplimentarea alimentației copiilor.

Ce ne-ați sfătui?

În sezonul rece recomand să se pună accent pe imunitatea organismului și pe insuficiența vitaminei D, din cauza zilelor mult mai scurte, fără soare. Sunt preferabile suplimentele alimentare ce conțin extracte din plante, care ne ajută la formarea sau la întărirea imunității, în special dacă au fost utilizate și antibioticele în acest sezon.

Pentru mesele copioase de sărbători e necesar să avem grijă de ficat și de sistemul digestiv. Pentru înlăturarea consecințelor se recomandă suplimentele alimentare pe bază de anghinarie și curcumină.

Vă mulțumim!

La Inceput