Cum eviți afecțiunile mușchilor și scheletului la locul de muncă

Cum eviți afecțiunile mușchilor și scheletului la locul de muncă. Sfaturi utile de la specialiștii în ergonomie

Tatiana Povar, medic rezident epideme

În zilele de astăzi nu ne putem imagina vreo activitate fără computer. Acesta a devenit o parte indispensabilă a vieții noastre, împreună cu alte dispozitive electronice cu ecran de vizualizare. Calculatorul este folosit atât la serviciu, cât și la distracție. Așa se face că omul contemporan petrece mai mult de șase ore pe zi la computer, uneori fără a face pauze, iar aceste pauze deseori includ activități care, deasemenea, implică utilizarea unui dispozitiv electronic, cum ar fi telefonul sau tableta.

Una dintre problemele de sănătate, care apare în rezultatul unui asemenea mod de viață, sunt afecțiunile musculo-scheletale. În 2009, Organizația Mondială a Sănătății a raportat că mai mult de 10% din toate tipurile de dizabilități se datorează afecțiunilor musculo-scheletale. În Uniunea Europeană au fost estimate pierderi economice de cel puțin 145 de miliarde de euro pe an datorate acetor afecțiuni.

Conform Agenţiei Europene pentru Securitatea şi Sănătatea în Muncă afecțiunile musculo-scheletale sunt deficienţe ale elementelor corpului, precum muşchii, articulaţiile, tendoanele, ligamentele, nervii, oasele şi sistemul circulator localizat, provocate sau agravate în principal de muncă şi de efectele mediului în care se desfăşoară activitatea. Cele mai multe afecțiuni musculo-scheletale legate de muncă sunt afecţiuni cumulative care decurg din expunerea repetată la sarcini de înaltă sau joasă intensitate, o perioadă lungă de timp. Cu toate acestea, afecțiunile musculo-scheletale pot fi şi traume acute, cum ar fi fracturile care au loc în timpul unui accident.

Cum prevenim afecțiunea

Cea mai utilă metodă de prevenire a apariției acestor afecțiuni grave de sănătate, care se cumulează cu anii și pot duce la modificări ireversibile de sănătate sau chiar la dizabilitate, este proiectarea unui loc de muncă adaptat la persoană. Atât timp cât uneori acest lucru pare imposibil, trebuie ca măcar locul de muncă,unde sunteți angajat,să fie adaptat de către specialiștii  în ergonomie, conform caracteristicilor individuale fiecărei persoane în parte. Urmează câteva recomandări simple, demne de urmat pentru a preveni durerile de spate.

  1. Biroul trebuie să fie dotat cu un scaun reglabil și căptușit cu un material moale astfel încât unghiul format dintre speteaza scaunului și spate să nu fie mai mare de douăzeci de grade. Iar unghiul format de genunchi în partea posterioară să fie mai mare de nouăzeci de grade.
  2. Umerii trebuie să fie relaxați, în poziție dreaptă de-a lungul corpului. Străduiți-vă să nu faceți mai multe activități în același timp pe o perioadă de timp mai mare de două minute, cum ar fi scrisul de mână, vorbitul la telefon și căutarea informației la calculator, pentru a evita pozițiile extreme ce duc la tensionarea mușchilor și ligamentelor, în final la durere.
  3. Dacă lucrați la un laptop, nu ezitați să folosiți un suport pentru acesta, pentru a regla unghiul de vedere astfel încât să nu simțiti nevoia de a vă gârbovi. Deasemenea, o tastatură separată atașată la laptop reduce semnificativ tensiunea brațelor și umerilor în timpul lucrului.
  4. Nu lucrați fără pauze mai mult de două ore! Faceți pauze active de 10-15 minute timp în care să vă ridicați în picioare, să beți apă, să faceți careva exerciții de întindere și relaxare, să priviți în depărtare un peisaj verde din fereastră sau plantele din oficiu.
  5. Evitați consumul excesiv de cafea, fumatul și alimentele de tip fast-food, întrebuințați în alimentație cât mai multe fructe și legume.
La Inceput