Grași și frumoși? Cum și de ce grăsimea distruge sănătatea

Dr. Gheorghe Caradja– endocrinolog

Poți fi sănătos și gras?

Nu, în niciun caz. Gras și sănătos poți fi doar o perioadă relativ mică de timp, poate doar în debutul obezității. În timp, apar foarte multe schimbări în organism.

Cel mai sănătos om se poate considera cel care are o masă corporală normală. Omul gras e considerat frumos la unele popoare, inclusiv la moldovenii mai puțin inițiați în materie. Totuși, asta nu înseamnă că omul este și sănătos. La țară toți spun că oamenii sănătoși sunt cei plinuți, dar lucrurile nu stau deloc așa. Oamenii informați știu că trebuie să tindă permanent către menținerea unei mase corporale normale. Doar în aceste condiții toate organele au posibilitatea de a-și exercita funcțiile la maximum.

Unde acumularea de grăsime creează cele mai multe probleme? Cât de periculoasă este grăsimea acumulată pe talie?

În general, acumularea grăsimilor încurcă peste tot. La acumularea în exces a grăsimii se ridică în sus diafragma, se limitează respirația, respiră doar jumătate de plămân, asta în cazul în care grăsimea se acumulează mai mult pe abdomen. De regulă, grăsimea se acumulează aproape proporțional peste tot, inclusiv pe abdomen. În acest caz și sângele nu este oxidat, este de calitate rea și cu acest sânge se alimentează creierul și inima și de aceea calitatea vieții în cazul oamenilor cu mai multă grăsime este de un nivel inferior. La fel, scade memoria, atenția, văzul, apar dureri de cap, amețeli, nervozitate, oboseală, nu mai vorbim de creșterea tensiunii arteriale.

Toată grăsimea care se acumulează pe abdomen nu apasă doar diafragma, dar și inima. Inima ocupă, de obicei, o poziție orizontală, vasele sangvine în cazul unui obez se îngustează și atunci inima trebuie să depună mai mult efort pentru realizarea celor două circuite. Inima se dilată, se relaxează, își pierde din tonus și apar diferite boli. Sângele se reține prin tot organismul, se umflă membrele inferioare, ficatul, se acumulează lichid în burtă și între pleurele plămânilor. Și în acest caz, se limitează respirația, apare tusea, cu staze în plămâni.

Medicii pot fi extraordinar de buni, dar până nu vor dispărea kilogramele în plus, până nu va crește calitatea sângelui, nici calitatea vieții nu se va ameliora. Pacienții neinformați se gândesc că merg la spital și sunt bucuroși când medicul le prescrie o serie de medicamente și perfuzii, pentru că în acest mod ei cred că vor scăpa de o anumită stare și îl consideră pe acel medic bun. Medicul care le explică o oră de vreme în ce constă toată problema nu este considerat bun. Un neurolog poate fi foarte competent, dar dacă nu dispar kilogramele în plus, iar sângele nu va alimenta corespunzător creierul nicio perfuzie și niciun medicament nu vor fi de folos. Așa și cu medicul cardiolog – până inima nu-și ocupă poziția sa inițială, să dispară presiunea asupra vaselor sangvine, nu va ajuta nimic. Pentru asta oamenii trebuie să manifeste interes pentru un mod sănătos de viață și normalizarea masei corporale.

Cum trebuie să ne monitorizăm masa corporală?

E foarte bine ca cel puțin o dată pe săptămână să se cântărească toți membrii familiei.

Care sunt cele mai frecvente greșeli de alimentație ale moldovenilor?

Cea mai frecventă greșeală este că oamenii mănâncă seara prea mult. Pe parcursul zilei când și cum apucă, dar seara mănâncă pentru toată ziua. Omul trebuie să mănânce atât cât va cheltui în următoarele ore. Are de gând să doarmă toată duminica, atunci doar gustă câte ceva, are de gând să lucreze mai intens în prima jumătate a zilei, atunci trebuie să ia un mic dejun sănătos.

În general, se recomandă ca masa de bază să fie luată dimineața, pentru a-i da organismului toți nutrienții necesari pentru a lucra la capacitate maximă. Ar fi ideal ca din tot aportul caloric zilnic 25% să fie asigurat dimineața, 25% la prânz și 20% seara. Între masa de dimineață, prânz și cină este bine să se ia câte o gustare a câte 15%. Este bine ca să nu fie o distanță mai mică de 3 ore de la fiecare masă. În cazul celor care suferă de boli ale sistemului nervos, boli de inimă, organismul utilizează mai rapid energia, iar alimentația incorectă va duce, în termen de 3-4 ore de la luarea mesei, la hipoglicemie, ceea ce înseamnă că concentrația glucozei scade în sânge și această foame relativă irită creierul, inima și așa apar acutizări în starea sănătății.

Este bună înfometarea?

Unii spun că înfometarea irită creierul, iar așa iritații moderate servesc pentru a-l trezi la viață. În cazuri excepționale este bună. Ideal ar fi ca omul să se alimenteze în fiecare zi în funcție de cheltuielile energetice care le va suporta. Eu nu recomand înfometarea nimănui. În cazul când s-a produs un abuz alimentar, a doua zi persoana ar putea recurge la dezintoxicare bazată pe sucuri naturale, nu din comerț.

Cât de sănătos este adoptarea unui regim vegan, vegetarian, raw-vegan?

Eu cred că pe parcursul secolelor omul s-a adaptat unui regim alimentar mixt, cu alimente și de natură vegetală și animală, dar în ultimul timp multă lume mănâncă multă carne. De aceea, este bine să se facă un echilibru și în funcție de activitatea pe care o exercită să mănânce carne de 2 ori pe săptămână, pește o dată, în rest proteine vegetală, lactate, ouă. Omul nu trebuie să suprasolicite organismul cu multă carne, pentru a prelucra acea cantitate de carne este nevoie de timp și suprasolicitarea organelor și așa apar pancreatitele, colecistitele, ficatul gras. Toate organele trebuie protejate.

Exercițiile fizice sunt o modalitate bună de a pierde kilogramele sau depinde și ce mâncăm?

Exercițiile fizice sunt importante, dar eu le situez pe locul trei după o informare corectă și o alimentație corespunzătoare. Un om informat va ști ce să mănânce și ce să evite, de ce este bine să mănânce un anumit produs și de ce să mănânce mai rar altul, de ce este bine și când este bine să facă sport. Trebuie să ne gândim atunci când mâncăm că, de fapt, ne alimentăm creierul.

A cântări mai mult înseamnă a fi mai puțin în formă fizică?

În general, da. Forma fizică scade în cazul unui om mai plinuț. Dacă ai întreba un om de la țară care sunt cei mai frumoși oameni, ar spune că cei grași, căci sunt puternici și vânjoși. Cel mai sănătos este cel care poate să alerge fără să îl doară picioarele sau fără să se plângă că nu are aer și care ridică scările fără probleme, indiferent de vârstă.

Când o persoană este considerată obeză?

Atunci când cântărește mai mult de 10 % decât limita superioară permisă pentru vârsta și sexul și specificul vieții și a serviciului, pe contul grăsimilor. Sunt persoane care cântăresc mai mult decât ar trebui pe contul reținerii de lichide sau oasele pot fi mai grele.

Cum poate o persoană să-și măsoare indicele de masă corporală?

IMC se calculează astfel: se împarte masa corporală reală la înălțime la pătrat. Acest indice trebuie să varieze între 18,5 și 25. Dacă are indicele între 25-30 este supraponderal sau plinuț, cum li se spune în popor.  Dacă are mai mult de 30 până la 35 vorbim de obezitate de gradul I, iar 35-40 înseamnă obezitate de gradul doi. Mai mult de 40 înseamnă deja obezitate morbidă.

Oamenii trebuie să înțeleagă că obezitatea provoacă tensiune arterială, diabet zaharat de tip 2, probleme cu articulațiile, cu coloana vertebrală, cu sistemul nervos central, cu memoria, apare sforăitul, dispneea.

SFATUL MEDICULUI: Fiecare om trebuie să știe că o masă corporală normală este un indiciu de sănătate fizică, dar și psihică a organismului. Este bine să citească mai mult despre ce înseamnă un mod sănătos de viață, să meargă mai mult pe jos, cel mult două ore pe zi să le acorde sportului și  exercițiilor fizice de orice fel. Aceasta se recomandă după o oră, două de la servirea mesei. Nu mergem la somn decât după 2-3 ore de la ultima masă. După luarea mesei nicidecum nu vă întindeți în pat, pentru că în poziție orizontală imediat după masă digestia nu va fi perfectă. Se amestecă mediul din duoden cu cel din stomac și așa apar dereglări, cum ar fi pancreatita, colecistita și altele.

 

 

 

 

 

La Inceput