Start post de Crăciun: Cum să nu adaugi kilograme în plus și să fii în formă de sărbători

Maria-Victoria Racu, medic nutriționist

„O să înceapă postul și o să slăbesc, doar mă fac și eu vegan pentru 40 de zile” – o fi oare adevărat? Mai ales în era produselor procesate, a pateurilor și a crenvurștilor vegane, a magiunurilor și a chiflelor de post, care ne promit un post pe cinste, iar vânzătorii nu se lenevesc să le pună în locurile cele mai vizibile de pe raft.

Într-adevăr, alimentația vegană și-a demonstrat eficiența în micșorarea greutății corporale prin multiple studii medicale. Dar haideți să nu o confundăm cu postul nostru, în care nu avem grijă la alimentele din farfurie, iar singura dorință este să domolim în sfârșit senzația de foame, care nu ne mai dă pace. Totuși, noutatea bună este că putem posti sănătos, fără a adăuga kilograme și a lupta permanent cu senzația de foame. Iată câteva sfaturi practice, care te vor ajuta să treci mai ușor și mai divers peste postul Crăciunului:

  1. Pune accent pe proteine, nu pe glucidele simple. Dacă glucidele simple (pâinea albă, pastele din făină albă, chiflele, dulciurile de post, magiunurile) îți măresc zahărul din sânge și te fac să te simți înfometat aproape mereu, proteinele au un efect invers. Le găsești în cerealele integrale (hrișca, orezul brun, ovăzul mășcat, porumbul, quinoa și pâinea din făină integrală), nuci și semințe, dar și întreaga gamă de boboase.
  2. Evită gustările „vegane”. Postul este și el un business. Cu începutul acestuia vei găsi în locurile cele mai vizibile pateuri, chifle și dulciuri „de post”, dar și produse din soia. Asigură-te că eticheta produsului nu este plină de E-uri, zahăr, sare și grăsimi hidrogenizate. Optează pentru produsele din soia autohtonă, care nu este modificată genetic.
  3. Diversifică-ți meniul. Dacă mănânci aceeași mâncare, la fel ca în dieta mono-alimentară, riști să renunți de curând posibil, dar și să duci o lipsă severă de nutrienți. Dacă ai nevoie de inspirație, consultă sursele online (inclusiv cele vegane). În acest fel postul va deveni o experiență culinară plăcută, nu o tortură.
  4. Evită abuzul. Asigură-te că mănânci porția ta de mâncare, nu una dublă. Dacă rămâi flămând, revizuiește-ți meniul și fă în el mai mult loc pentru proteine, fructe și legume. Ultimele două, datorită fibrelor alimentare, pot reduce din senzația de foame și automat îți vor reduce și porțiile pe care le consumi. Nu uita că ai nevoie de un număr de calorii zilnic, iar odată cu acestea trebuie să vină și nutrienții.

Stomacul tău nu e tomberon, așează în el calculat, nu la întâmplare ceea de ce ai nevoie.

  1. Optează pentru mesele frecvente. În post ți se face foame mai rapid, pentru că lipsește din meniu grăsimea și proteina animalieră. Pentru a nu ajunge la foamea psihologică, sau de „mănâncă tot”, divizează alimentele pe care urmează să le consumi în 4-5 reprize alimentare.

Încă stai pe gânduri – să postești sau nu? Află că postul, pe lângă beneficiul spiritual, îți poate îmbunătăți și starea de sănătate:

  • Îmbunătățește microflora intestinală – datorită consumului mai mare de fibre alimentare, dar și a produselor fermentate, precum murăturile.
  • Diminuează nivelul colesterolului sangvin – dacă te confrunți cu această problemă, postul este oportunitatea ta pentru a-ți îmbunătăți parametrii biochimici ai sângelui.
  • Este o detoxifiere pentru organism – reduce din cancerigenii și alergenii pe care îi consumi odată cu produsele procesate. Desigur, nu și în cazul, în care alegi produse vegane procesate.

Dacă alegi să postești, alege un regim sănătos și echilibrat. Hrănește-ți corpul, nu doar umple-ți stomacul la nimereală.

Fii atent la alegerea ta!

La Inceput