Cum pregătim copiii pentru școală - prima zi de școală, organizare, stres, hărțuire și intimidare

Pregătirea copiilor pentru școală poate fi un proces stresant, atât pentru părinți, cât și pentru copii, indiferent dacă aceștia merg la școală pentru prima dată sau nu. Pe lângă aspecte de organizare, de capacitatea de a conștientiza importanța școlii, mai este și factorul psihologic, un prag emoțional pe care copilul nu-l va trece de unul singur. Părinții sunt cei care trebuie să înțeleagă fricile și emoțiile copilului și să-l ajute să treacă peste ele. Iată câteva sfaturi utile ce ține de capacitatea de învățare, de înțelegere a emoțiilor, dar și sfaturi pentru a trece cu succes peste toate.

PERFORMANȚA LA ȘCOALĂ - DE CE DEPINDE

Este foarte important ca părinții să înțeleagă că copilul lor nu va învăța peste noapte să rezolve o serie de exerciții, să țină minte reguli de comportament, să reacționeze rapid la solicitări și să se încadreze în timp întotdeauna. Dacă micuțul nu reușește să facă aceste lucruri, nu înseamnă că el nu depune suficient efort sau că este lenos. Există procese în creier care „organizează” într-un fel modul lui de a reacționa.

Iată câteva informații simple, dar foarte importante pe care fiecare părinte trebuie să le știe înainte de a-i cere copilului să îndeplinească anumite sarcini:

Performanța la școală ține de capacitatea copilului de a se concentra și de a lucra prin intermediul sarcinilor pe o perioadă nedeterminată, să reziste la un program strict, să-și gestioneze timpul, să lucreze în mod independent, să-și controleze impulsurile și emoțiile. Pentru ca el să le reușească să le facă pe toate, trebuie să fie dotat cu abilități executive de funcționare, iar ele sunt foarte importante pentru tranziția copilului tău înapoi la școală.

Dar ce este funcția executivă? Funcționarea executivă este numele pentru controlul creierului asupra multor procese, cum ar fi raționamentul, memoria, capacitatea de rezolvare a problemelor, de planificare și altele. În contextul dezvoltării copilului tău, acest termen se referă la managementul proceselor mentale care determină abilitățile care ajută copiii să se adapteze cu succes în mediul de la școală.

Există multe domenii de funcționare executivă, cu toate acestea trei procese cognitive esențiale sunt:

Capacitatea de memorare - capacitatea de a-și aminti informații suficient pentru a le aplica, precum și posibilitatea de a păstra informațiile deținute pe baza experiențelor se numește capacitatea de memorie lucrativă. Copiii folosesc memoria de lucru atunci când îi spuneți despre anumite instrucțiuni, el și le amintește, iar în baza lor realizează o sarcină și o reinterpretează pentru a înțelege instrucțiunile pentru o performanță mai bună în viitor. Un exemplu simplu – îi explicați copilului cum să facă un avion de hârtie, el își va aminti instrucțiunile și va realiza un avion de hârtie în baza lor. Totodată, el va învăța cum să facă data viitoare un avion mai bun.

Flexibilitate mentală - capacitatea de a schimba reacția și atenția asupra a ceea ce este nevoie, în funcție de situație. De exemplu – copiii lucrează în grup pentru a realiza o colivie pentru păsări din materiale reciclabile. Acest exercițiu necesită concentrare, înțelegere și imaginație pentru a face totul să funcționeze.

Inhibitorul de control înseamnă capacitatea de a rezista ispitei și de a controla emoțiile. De exemplu un copil va face un acces de furie atunci când nu primește ceea ce vrea. Cu cât este mai în vârstă copilul cu atât mai puțin acceptabil este acest comportament, deoarece funcția de control inhibitor trebuie să funcționeze.

În general, terapeuții ocupaționali pot lucra cu copilul dumneavoastră pentru a-i îmbunătăți abilitățile funcționare executivă, dar în unele cazuri părinții se pot descurca de minune de unii singuri. Acest lucru înseamnă că înainte de începerea școlii trebuie să faceți cât mai multe jocuri împreună, unele chiar banale – de exemplu de-a v-ați ascunselea. Acesta va ajuta copilul să examineze cu repeziciune locul unde se află, să-l înțeleagă și într-un final să execute sarcina – de a se ascunde. Mergeți împreună la cumpărături, implicați copilul în procesul de gătit. Ceea ce îl va ajuta de minune este să-l încurajați să-și imagineze povești și să le scrie într-un caiet.

SOMNUL SUFICIENT, PRIMUL SUCCES AL COPILULUI TĂU

Dacă adulții au nevoie de șapte sau opt ore de somn, atunci copiii și adolescenții au nevoie de nouă ore de somn. Este bine să setați alarma în fiecare zi la aceeași oră și nu doar dimineața – la trezire, dar și seara – la culcare. Nu uitați că pe lângă faptul că micuțul se va simți mai odihnit, prin somn suficient îl ajutați să se țină departe de boli. Studiile au demonstrat că copiii cu vârstele între 13 – 16 ani care nu dorm suficient de mult ajung să se confrunte cu hipertensiune arterială, o boală tăcută a secolului care generează multe alte probleme în organism.

De asemenea, este bine să țineți cont că în camera copilului trebuie să fie o temperatură normală și nici de cum prea cald, deoarece nu se va putea odihni bine. În camera sa de dormit nu trebuie să se afle televizorul sau calculatorul.

AJUTĂ-ȚI COPILUL SĂ TREACĂ CU BINE DE PRIMA ZI DE ȘCOALĂ

În cazul în care nu este primul an de studii, reamintește-i copilului tău că anume școala este locul unde își poate revedea vechii prieteni, unde poate să interacționeze cu foarte multă lume și să-și facă prieteni noi. Spune-i să este o zi în care, cel mai probabil, foarte mulți copii sau adolescenți nu se simt tocmai confortabil, iar din acest motiv profesorii vor fi indulgenți și vor face totul ca în clase să domine o stare de bine.

Dacă mergeți în acest an la altă școală, este recomandabil ca înainte de prima zi să mergeți împreună la școală, astfel ca copilul să vadă clasele și să se acomodeze. În ceea ce ține de siguranță, este bine să-l duceți și să-l aduceți de la școală. În cazul în care există un autobuz școlar, petreceți copilul până la autobuz, iar dacă există în curte și alți copii de vârsta lui, atunci acest lucru îi va îmbunătăți cu siguranță starea de spirit.

RUCSACUL- ELEMENTUL-CHEIE

Există sfaturi complexe la acest capitol (Cum e corect să alegem ghiozdanul pentru copii), dar în linii generale este bine să știți că rucsacul trebuie să fie cu bretele late, cu umere și căptușite și la spate la fel. Explicați-i copilului de ce este bine să poarte ambele bretele, iar argumentul forte este că purtatul rucsacului pe un singur umăr distorsionează spatele.

Greutatea rucsacului nu trebuie să depășească mai mult de 20 la sută din greutatea totală a copilului. Umpleți rucsacul cu grijă, amplasând cele mai grele obiecte în centru. Pentru ca să-i faceți ziua frumoasă, puteți adăuga în pachetul cu tartine un bilețel în care să-i amintiți copilului că îl iubiți și că aveți încredere îl el. Eventual, puteți desena o inimioară prin care el va înțelege că-i transmiteți toată dragostea.

COPILUL TĂU – PRIMUL AN ÎN CLASA I

Dragostea copilului pentru carte începe de la tine. De aceea, primul care trebuie să-i spună cât de importantă este școala ești tu, părintele. Trebuie să-i vorbești cu entuziasm despre frumusețea de a învăța lucruri noi, despre posibilitățile care le deschide în fața ta cunoașterea.

Primul an la școală este un test enorm de maturitate pentru copilul tău. Uneori, asta înseamnă mai multe emoții pentru părinți, decât pentru copii, de aceea este bine să alungați stresul și anxietatea din voi mai întâi. Doar așa îi veți insufla siguranță și liniște copilului.

DISCUTAȚI DESPRE AȘTEPTĂRI ȘI TEMERI

Sunteți cel mai apropiat om pentru copilul dumneavoastră, de aceea el trebuie să știe că poate avea încredere. Încurajați-l să vă povestească despre toate temerile lui și încercați să găsiți soluții. Este recomandabil să-i faceți cunoștință copilului cu profesorul său. Astfel, micuțul va câștiga mai multă încredere. Lipsa părintelui pe un termen mai lung poate fi perceput diferit de anumiți copii. De aceea, i-ați putea propune copilului, dacă vrea, să-l așteptați după ore.

Înainte de prima zi explicați-i copilului că trebuie să stea aproximativ patru ore în bancă, că trebuie să fie atent la informațiile care le spune doamna profesoară și că trebuie să întrebe, fără să-i fie rușine, atunci când nu înțelege ceva. Copilul trebuie să știe că nu se poate să vorbească cu alți colegi în timpul orelor, ca să nu-i deranjeze pe colegi și că trebuie să-și spele mâinile neapărat înainte de masă. Amintiți-i că este responsabil de toate lucrurile sale, pe care nu trebuie să le uite.

Întreabă copilul ce așteptări are de la școală, deoarece este un aspect important, iar răspunsurile lui te vor ajuta să înțelegi dacă mai sunt aspecte pe care nu i le-ai explicat cum trebuie. Nu neglija alte subiecte, precum hainele și încălțămintea - copii se simt comod atunci când le place ceea ce poartă. Găsiți compromisuri.

FRICA DE A MERGE LA VECEU

Este un aspect sensibil, dictat de starea emoțională a copilului. Studiile sugerează că foarte mulți copii, chiar în perioada preșcolară tind să amâne cât de mult pot urinarea, iar asta la rândul său poate duce la enurezis (Urinatul în pat - din ce motive apare. Ce tratamente pot fi aplicate și care nu) sau la probleme de vezică urinară. Chiar și adulții o fac foarte des, fără să-și dea seama. Copilul tău nu este o excepție. Atunci când este prima oară la școală, un loc absolut străin, printre oameni străini, mersul la toaletă va deveni cu siguranță un motiv în plus de stres.  Explică-i de ce este important să meargă la toaletă de fiecare dată când simte nevoia. Dacă acolo întâmpină probleme, spune-i că trebuie să anunțe profesorul. Improvizați acasă diferite scene. De exemplu, cineva îi propune copilului o țigară sau are un comportament indecent. Învățați-l să dea răspunsuri corecte despre cum trebuie să acționeze.

CUM SĂ REACȚIONEZE CÂND ESTE ABORDAT DE UN STRĂIN

De multe ori nici școala nu constituie un loc sigur, din păcate. De aceea pregătește-ți copilul pentru orice situație. Chiar dacă i-ai spus asta de multe ori, mai repetă-i o dată - nu trebuie să interacționeze în niciun fel cu adulții străini. Pentru ca să fie pregătit pentru orice situații, simulați diferite situații - un adult se apropie să-i propună niște dulci, să-i arate un cățel frumos care se află undeva aproape de școală, iar ca să câștige încrederea îi spune că este prieten foarte bun cu mama sau cu tata. Puneți în fața acestor situații și învățați-l cum este mai bine să reacționeze.

CUM SĂ NE DĂM SEAMA DACĂ TOTUL DECURGE BINE LA ȘCOALĂ

În general, atunci când copiii se simt bine la școală, vor tinde să povestească singuri, fără să fie, întrebați despre cum a decurs ziua, ce nou au învățat, ce le-a plăcut cel mai mult, ce năzbâtii au făcut colegii. Dacă nu se întâmplă astfel, ar fi un indicator că ceva nu este în regulă.

COPILUL TĂU – INTIMIDAREA ȘI HĂRȚUIREA

Intimidarea la școală devine din păcate o realitate tot mai frecventă și este o problemă ce nu ține de frontiere. Intimidarea poate fi fizică, verbală sau socială. Se poate întâmpla la școală, la locul de joacă, în autobuzul școlar, în cartier, prin internet, sau prin intermediul dispozitivelor mobile, cum ar fi telefoanele mobile.

CÂND COPILUL ESTE AGRESAT

Ajutați-l să învețe cum să se comporte:

1. Să se uite intimidatorului direct în ochi.

2. Să stea drept, nu cu capul plecat.

3. Să dea dovadă de calm.

4. Să răspundă cu glas ferm: „Nu-mi place cum vorbești cu mine” sau „Nu trebuie să vorbești așa”

Important. Învață copilul să ceară ajutor de la un adult în care are cea mai mare încredere. Alertați administrația școlii dacă intimidarea continuă.

CÂND COPILUL ESTE AGRESOR

Învățați copilul că agresiunea este ceva rău. Stabili limite ferme și coerente privind comportamentul agresiv al copilului dumneavoastră. Arată-i copilului tău modele pozitive și încearcă să-l stimulezi să fie exemplar. Dacă a greșit, nu adopta un comportament violent, ci mai degrabă lipsește-l de privilegii. Încurajați profesorii să vă anunțe despre orice caz de agresiune în care a fost implicat copilul.

CÂND COPILUL ESTE MARTOR LA AGRESIUNE

Atunci când copilul dumneavoastră devine martor la o agresiune trebuie să-l încurajați să se alăture celorlalți care încearcă să oprească agresorul. Încurajați-vă copilul să spună un adult de încredere despre agresiune. Îi poți sugera copilului tău să susțină copiii care au fost hărțuiți, inclusiv prin includerea lor în anumite activități.

Surse:

American Academy of Pediatrics

Library of National Institutues of Health

Pathways.org

 

 

La Inceput