Melatonina - cum vă poate ajuta să luptați cu insomniile

Somnul insuficient afectează milioane de oameni. Deși a devenit o problemă tot mai comună, consecințele pentru sănătate pot fi grave.

Somnul insuficient poate să vă diminueze energia, să vă scadă productivitatea și să crească riscul unor boli, cum ar fi hipertensiunea arterială și diabetul zaharat. Melatonina transmite, de regulă, semnale că este timpul să mergeți la culcare. De asemenea, a devenit un supliment popular printre oamenii care se luptă cu insomniile.

Acest articol explică modul în care funcționează melatonina, cât este de sigură și în ce cantități.

Ce este melatonina?

Melatonina este un hormon produs în mod natural în corpul uman și își are originea  în glanda pineală din creier. Este adesea numit „hormonul somnului”. Producerea si eliberarea de melatonină este stimulată de întuneric. Putem spune că melatonina reprezintă expresia chimică a perceperii întunericului de organism și este inhibată de lumină. Melatonina comunică astfel organismului că este timpul de somn, astfel încât să vă puteți relaxa și adormi mai ușor.

Suplimentele de melatonină sunt populare printre persoanele care se luptă cu insomnia. Puteți să le procurați fără prescripție medicală.

Melatonina este, de asemenea, un puternic antioxidant, care poate oferi o varietate de alte beneficii.

Cum funcționează?

Melatonina funcționează împreună cu ritmul circadian al corpului. În termeni simpli, ritmul circadian este ceasul intern al organismului. Vă permite să știți când este timpul să dormiți, să vă treziți și să mâncați. Melatonina ajută, de asemenea, la reglarea temperaturii corpului, tensiunii arteriale și nivelurilor hormonale. Nivelul melatoninei începe să crească în corp atunci când este întuneric afară, semnalizând corpului că este timpul să dormiți.

Lumina suprimă producția de melatonină. Aceasta este o modalitate prin care corpul știe că este timpul să vă treziți.

Există mulți factori care pot cauza nivele scăzute de melatonină pe timp de noapte. Stresul, fumatul, expunerea la prea multă lumină noaptea, lipsa unei lumini naturale suficiente în timpul zilei, munca în schimburi și îmbătrânirea afectează producția de melatonină.

Luarea unui supliment de melatonină poate ajuta la contracararea nivelurilor scăzute și la normalizarea ceasului dumneavoastră intern.

Suplimentele cu Melatonină

Dovezile arată că administrarea melatoninei înainte de culcare vă poate ajuta să adormiți, dacă vă luptați cu insomnia.

Într-o analiză a 19 studii asupra persoanelor cu tulburări de somn, cercetătorii au descoperit că melatonina a ajutat oamenii să adoarmă mai repede în medie cu 7 minute. În multe dintre aceste studii, oamenii au raportat, de asemenea, o calitate semnificativă a somnului. În plus, melatonina poate ajuta la ameliorarea stării cauzată de diferența de fus orar, o tulburare temporară de somn.

Diferența de fus orar apare atunci când ceasul intern al corpului nu se sincronizează cu noul fus orar.. Melatonina poate ajuta la reducerea întârzierii diferenței de fus orar prin sincronizarea ceasului intern cu schimbarea timpului.

De exemplu, o analiză a 10 studii a explorat efectele melatoninei la persoanele care au călătorit în cinci sau mai multe fusuri orare. Oamenii de știință au descoperit că melatonina a fost remarcabil de eficientă în reducerea efectelor de fus orar.

Analiza a constatat, de asemenea, că atât dozele mai mici (0,5 mg), cât și dozele mai mari (5 mg) au fost la fel de eficiente la reducerea întârzierii diferenței de fus orar.

Alte beneficii pentru sănătate

Luarea melatoninei poate oferi și alte beneficii pentru sănătate.

Pot susține sănătatea ochilor

Nivelurile suficiente de melatonină pot susține sănătatea ochilor. Ea are beneficii puternice antioxidante care ar putea ajuta la scăderea riscului de boli oculare, cum ar fi degenerarea maculară legată de vârstă (afecțiune ce include o varietate de boli de natura oftalmologică ce se caracterizează prin afectarea vederii centrale, în timp ce vederea periferică rămâne funcțională).

Într-un studiu, oamenii de știință au cerut la 100 de persoane cu degenerare maculară legată de vârstă să ia 3 mg de melatonină timp de 6 până la 24 de luni. Utilizarea melatoninei zilnic a ajutat la protejarea retinelor și la întârzierea lezării, fără efecte secundare semnificative.

Poate ajuta la tratarea ulcerului la stomac și a arsurilor la stomac

Proprietățile antioxidante ale melatoninei pot ajuta la tratarea ulcerului stomacal și la ameliorarea arsurilor la stomac.

Un studiu cu 21 de participanți a constatat că administrarea melatoninei și a triptofanului împreună cu omeprazolul - un medicament obișnuit pentru refluxul de acid - a ajutat la vindecarea mai rapidă a ulcerelor cauzate de bacteria Helicobacter pylori.

Într-un alt studiu, 36 de persoane cu boală de reflux gastroesofagian (GERD) au primit fie melatonină, omeprazol (un medicament care ajută la tratamentul GERD), fie o combinație de amândouă pentru a trata GERD și simptomele acestuia.

Melatonina a contribuit la reducerea arsurilor la stomac și a fost și mai eficientă atunci când este combinată cu omeprazol.

Cu toate acestea, acest domeniu de cercetare este destul de nou. Studiile viitoare vor ajuta la clarificarea eficienței melatoninei în tratarea ulcerului stomacal și a arsurilor la stomac.

Pot reduce simptomele de tinitus

Tinitusul este o afecțiune caracterizată printr-un zgomot constant în urechi. Luarea melatoninei poate ajuta la reducerea simptomelor de tinitus. Într-un studiu, 61 adulți cu tinitus au luat 3 mg de melatonină înainte de culcare timp de 30 de zile. Participanții la studiu au raportat reducerea efectelor tinitusului și la îmbunătățirea semnificativă a calității somnului.

Cum să luați melatonină

Dacă vă gândiți să administrați melatonina, începeți cu un supliment de doză mai mică. De exemplu, începeți cu 0,5 mg (500 mcg) sau 1 mg cu 30 de minute înainte de a merge la culcare. Dacă acest lucru nu pare să vă ajute să adormiți, încercați să creșteți doza la 3-5 mg.

Dacă luați mai multă melatonină, acest lucru, probabil, nu vă va ajuta să adormiți mai repede. Scopul este să găsiți cea mai mică doză care vă va ajuta să adormiți.

Siguranță și efecte secundare

Dovezile actuale sugerează că suplimentele de melatonină sunt sigure, netoxice și nu creează dependență. Acestea fiind spuse, unii oameni pot prezenta efecte secundare ușoare, cum ar fi somnolență, amețeli, dureri de cap și greață.

Melatonina poate interacționa, de asemenea, cu o varietate de medicamente. Acestea includ diluanți ai sângelui, medicamente pentru tensiunea arterială și antidepresive.

Dacă luați oricare dintre cele de mai sus, este mai bine să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a administra un supliment cu melatonină.

Există, de asemenea, unele preocupări precum că luarea unei doze prea mari de melatonină va opri corpul dumneavoastră de o produce în mod natural. Cu toate acestea, mai multe studii au constatat că luarea melatoninei nu va afecta abilitatea organismului de a face acest lucru pe cont propriu.

Sursa foto: 
www.doc.ro
La Inceput