De ce este bine să mâncăm căpșuni și cui acestea sunt contraindicate

Căpșunile sunt fructe de sezon parfumate și gustoase, dar și cu o multitudine de beneficii terapeutice și nutritive pentru organism. Acestea pot fi consumate atât în stare proaspată sau sub formă de înghețată, sufleu, dulceață, compot și spumă, fiind benefice în orice stare. Medicii spun că chiar și fructele congelate își păstrează proprietățile nutritive. Pentru aceasta însă trebuie să le lăsați întregi, netăiate, deoarece astfel căpșunile conservă o cantitate mai mare de vitamina C.

Substanțele antioxidante (antocianinele) sunt prezente în căpșunile proaspete și în cele congelate, dar dispar în produsele conservate, cereale sau produse speciale pentru copii. Căpșunile conțin o cantitate mare de vitamina C, E, B1, B2, B6, K, PP, antioxidanți (fenoli-antocianine și elagitanine) și acid folic (indispensabil pentru femeile gravide, deoarece contribuie la dezvoltarea fătului). De asemenea, căpșunile conțin fier, calciu și magneziu, dar și fibre, care ușureaza procesul de digestie. Grație acestei compoziții, ajută la menținerea integrității țesuturilor, a unghiilor și părului, dar și a sănătății pielii.

Capșunile, benefice în anemii, astenii și insomnii

Căpșunile asigură buna funcționare a sistemului nervos, întăresc oasele și dinții, cresc imunitatea organismului, au efect antibacterian și protejează inima și vasele. Totodată, căpșunile au proprietăți antitumorale (reduc riscul apariției cancerului gastro-intestinal), diuretice (scad tensiunea arterială, favorizează eliminarea acidului uric, a toxinelor și a excesului de colesterol) și antiinflamatoare. Medicii spun că aceste fructe oferă, de asemenea, protecție împotriva degenerescenței maculare, tonifică și vitaminizează organismul, fiind benefice în anemii, astenie și insomnii. De altfel, căpșunile stimulează vezica biliară și conțin puține zaharuri, dar și vitamina E, care este hipoglicemiantă. Pot fi consumate și de persoanele care au diabet, dar în cantități mici. Căpșunile sunt excelente în curele de slăbire, deoarece au în compoziție apă – în proporție de 90% și au putine calorii, inducând senzația de sațietate.

Atenție, deși sunt delicioase, căpșunile pot fi un aliment alergen, provocând urticărie. De aceea, este bine să nu fie consumate de copiii sub 4 ani și de persoanele cu predispoziție la alergii. 

Sursa foto: 
guromis.com
Sursa: 
La Inceput