Varicele. De ce apar. Soluții pe termen scurt

Femeile sunt mai predispuse de vene varicoase decât bărbaţii, pentru că hormonii feminini - estrogenul şi progesteronul - scad treptat rezistenţa pereţilor venoşi, reducând în cele din urmă capacitatea acestora de a deplasa ascendent sângele. Nu se ştie cauza exactă a acestei afecţiuni, dar câţiva factori pot juca un rol. Femeile cu un istoric familial de vene varicoase sunt mai predispuse la acestea. Alţi factori care pot determina sau agrava varicele venoase includ sarcina, lipsa exerciţiilor fizice, statul în picioare perioade lungi de timp, încrucişarea picioarelor şi obezitatea.

Venele membrelor inferioare se confruntă permanent cu gravitaţia. Este uşor pentru sângele venos, cel care ciruclă înapoi spre inimă, să ajungă din unele regiuni ale corpului, deoarece ruta pe care o urmează deobicei este descendentă (de sus în jos). Dar sângele venos care provine din venele membrelor inferioare trebuie să parcurgă un traseu ascendent dificil pentru a ajunge la inimă. Uneori, traseul durează mai mult. Dacă unele porţiuni venoase sunt mai slabe decât ar trebui sau dacă micile valve venoase nu funcţionează corect, sângele tinde să se acumuleze în venele membrelor inferioare, determinând umflarea acestora asemenea unor mici baloane. Aceste zone cu sânge se numesc varice venoase.

Majoritatea varicelor sunt mici, de tip păianjen. Ele au culoarea albastră sau roşie şi seamănă cu ramurile unui copac sau pânza unui păianjen. Aceste vene acoperă zone cu dimensiuni de la foarte mici la foarte mari. Localizatea aproape de suprafaţa tegumentelor ele se găsesc deobicei la nivelul picioarelor sau la nivelul feţei, dar pot apărea în orice zonă a corpului.

Deşi venele sub formă de păianjen sunt inestetice, rareori acestea provoacă disconfort, aşa că le puteţi ignora. Venele varicoase mai mari totuşi pot face să vă simţiţi picioarele obosite şi sensibile. Aceste vene de culoare albastră, violacee sau verde, pot ieşi în relief la suprafaţa pielii şi se regăsesc cel mai des în regiunea posterioară a gambelor sau pe faţa interioară a picioarelor, la orice nivel din zona inghinală până la glezne.

După ce s-au format varicele venoase singurul mod de a le elimina este intervenţia chirurgicală sau alte tratamente medicale. Majoritatea femeilor însă nu au nevoie de acestea, deoarece disconfortul creat de varice poate fi uşor controlat cu ajutorul remediilor aplicate acasă.

Varicele// Soluţii imediate

Schimbaţi frecvent poziţia. Venele varicoase vor crea mai mult disconfort atunci când femeile stau în picioare sau pe scaun o perioadă lungă de timp, ceea ce permite sângelui să se acumuleze. Ridicaţi-vă de pe scaun sau doar mişcaţi-vă dacă staţi în picioare şi plimbaţi-vă timp de câteva minute la fiecare una sau două ore. Când vă mişcaţi muşchii gambei comprimă venele, ceea ce determină activitatea circulaţiei venoase din nou.

Ridicaţi-vă picioarele. Când vă ridicaţi picioarele deasupra nivelului inimii, sângele care se acumulează în vene reintră în circulaţie. Puteţi să aşezaţi cărţi sub picioare sau să puneţi una sau două perne. Ridicarea picioarelor în timp ce citiţi sau vă uitaţi la televizor este o idee bună.

Purtaţi ciorapi de compresie sau de contenţie. Aceşti ciorapi sunt disponibili în cabinete medicale, în farmacii şi în magazine care comercializează produse medicale. Ciorapii de compresie exercită o anumită presiune asupra venelor picioarelor care poate reduce inflamaţia dureroasă. Aceştia ajută de asemenea la prevenirea agravării varicelor. Când cumpăraţi ciorapi de compresie, iată câteva aspecte pe care să le aveţi în minte:

  • Diferenţele dintre ciorapi constau în grade diferite de compresie care se măsoară în milimetriu coloană de mercur. Pentru venele în formă de păianjen veţi avea nevoie de ciorapi cu compresie  moderată, de la 15 până la 20 mmHg. Dacă venele se umflă folosiţi ciorapi cu un grad mai mare de compresie – de la 20 la 30 mmHg;
  • Ciorapii de contenţie au lungimi diferite: doar pentru gambă care ajung până la genunchi, pentru jumătatea coapsei care ajung pânbă la treimea superioară a coapsei, pentru coapsă care ajung la nivel inghinal şi tip pantalon. Alegeţi lungimea care acoperă toate venele pe care doriţi să le comprimaţi.

Varicele// Terapii alternative

Folosiţi castan sălbatic. Disponibil în magazinele cu produse naturiste, această plantă medicinală creşte rezistenţa venelor care şi-au pierdut elasticitatea. Numeroase studii au demonstrat că femeile care iau între 250 şi 312 mg de extract de castan sălbatic de două ori pe zi vor prezenta o ameliorare considerabilă a simptomelor.

Varicele// Opţiuni medicale

Aveţi în vedere injecţiile. Dacă picioarele continuă să vă doară indiferent de ce faceţi sau dacă pur şi simplu v-aţi săturat de aceste vene inestetice, medicul vă poate recomanda o procedură numită scleroterapie, prin care se injectează o soluţie în venele varicoase. Soluţia irită stratul intern al vaselor de sânge determinând umflarea, obturarea şi, în cele din urmă, dispariţia venelor. Acest tratament poate fi folosit pentru eliminarea venelor varicoase mari, dar şi a celor în formă de păianjen. Scleroterapia este aproape nedureroasă, deşi puteţi simţi crampe timp de o zi sau două. Deoarece se pot forma vene noi, aţi putea fi nevoite să repetaţi scleroterapia la fiecare doi sau patru ani.

Alte opţiuni implică o tehnică denumită procedura endolazer. În unele cazuri medicii recomandă îndepărtarea chirurgicală a venelor. Aceasta este o procedură mai complicată decât simpla obturare şi se recomandă deobicei în cazul varicelor mari care nu pot fi distruse prin alte tratamente.

Varicele// Soluţii pe termen lung

Practicaţi frecvent exerciţiile fizice. Încercaţi să faceţi mişcare timp de 30 de minute de cel puţin trei ori pe săptămână. Este recomandat mersul pe jos, alergarea, înotul, ciclismul, yoga şi dansul.

Practicaţi ridicarea pe vârfuri. Este un exerciţiu bun pentru întărirea musculaturii piciorului şi gambei şi pentru eliminarea sângelui acumulat în vene. Sprijiniţi-vă de perete şi ridicaţi-vă pe vârfuri cât de mult puteţi. Menţineţi tensiunea un moment, apoi coborâţi. Repetaţi timp de cinci până la zece minute în fiecare zi.

Includeţi multe fibre în alimentaţie. Femeile care consumă multe cereale integrare, leguminoase, boabe şi alte alimente bogate în fibre sunt mai puţin predispuse la constipaţie. Acest aspect este foarte important, deoarece constipaţia determină efort, ceea ce exercită o presiune suplimentară asupra venelor picioarelor. Cantitatea recomandată de fibre este de 12 până la 24 de grame zilnic. Toate alimentele vegetale conţin fibre.

Consumaţi mai puţină sare. Un european consumă aproximativ 3.000 de mg de sodiu zilnic, mult mai mult decât cantitatea recomandată de 2.400 mg. Femeile trebuie să consume alimente sărace în sodiu şi să evite alimentele sărate cum ar fi salamul şi alimentele tip fast food. Femeile care iau suplimente hormonale, fie sub forma contraceptivelor, fie ca terapie hormonală de substituţie, dezvoltă uneori vene varicoase. Se recomandaă administrarea unor doze mai mici.

Sursa foto: 
globalscience.ru
Sursa: 

Cartea „The women"s health bible: An essenatial guide to health and wellbeing for every woman”, by the editors of Prevention Magazine

La Inceput