Câte calorii arzi în funcție de tipul de înot. Alege ce ți se potrivește cel mai bine

Cunoscut din cele mai vechi timpuri, înotul este sportul benefic atât pentru corp, cât și pentru suflet. Oamenii de știință recomandă să-l practicăm încă de la o vârstă fragedă pentru a avea o imunitate de fier.

Înotul stă la baza diverselor forme de mişcare în apă, iar ca mijloc asociat kinetoterapiei asigură numeroase beneficii corpului uman. Relaţia strânsă a înotului cu diferite activităţi a dus la împărţirea acestora în 4 categorii:

-înotul de agrement;

-înotul aplicativ-utilitar;

-înotul terapeutic;

-nataţia.

Apa exercită asupra organismului uman numeroase influenţe şi determină un efort specific. Astfel, poziţia orizontală a corpului solicită organismului o ardere energetică de 5-9 ori mai mare decât pe uscat, dar în același timp asigură relaxarea musculaturii scheletice. Presiunea apei asupra toracelui îngreunează respiraţia, determinând intensificarea activităţii muşchilor respiratori. Activitatea aparatului motric este foarte dinamică, deoarece apa îi oferă un sprijin solid, ceea ce determină creşterea complexităţii mişcărilor.

În scop terapeutic, înotul asigură reeducarea neuromotorie și osteoarticulară și poate combate afecțiuni precum deviațiile coloanei vertebrale, tulburări metabolice (obezitatea), fortifică articulațiile, etc. Înotul este de departe agentul terapeutic și corectiv cel mai răspândit și eficient în cadrul recuperării somato-funcționale.

Potrivit specialiştilor, un minut de înot echivalează cu patru minute de mers pe jos. Un studiu de profil susține că pentru pierderea unui kilogram sunt necesare peste 96 de ore de mers, peste 18 ore de alergare sau doar 9 ore de înot.

Tipurile de înot:

Stilul bras

Stilul bras este cel mai ușor de executat. Este numit și stil broască, deoarece poziția de înot este asemănătoare cu ale unei broscuțe: pe burtă, cu genunchii îndoiți și brațele întinse în față; palmele trag apa dedesubtul corpului, după care brațele revin înainte. Mișcarea picioarelor se sincronizează cu cea a mâinilor. Unul din avantajele stilului bras este că îți poți menține capul la suprafață, evitând problemele legate de respirație sau de orientare.

Stilul fluture

Stilul fluture este mai complicat și necesită o rezistență fizică mai mare. Se mai numește și stilul delfinului, deoarece constă în aducerea simultană a brațelor pe lângă cap și saltul afară din apă, ca ulterior brațele să revină apoi în apă și să o împingă sub corp. Stilul fluture este unul din sporturile olimpice cele mai apreciate și este al doilea ca viteză după stilul liber. Este dificil de învățat și extrem de solicitant.

Stilul crawl

Stilul crawl sau liber este, de asemenea, preferat de înotătorii experimentați. Înotătorul se află pe burtă, ține capul scufundat, expirând aerul sub apă. Mișcările mâinilor sunt circulare și alternative, revenirea la poziția inițială realizându-se pe sub apă. Picioarele se sincronizează cu mișcările mâinilor, executând mișcări alternative sus-jos. Este cel mai rapid și mai eficient stil de înot la arderea caloriilor.

Stilul spate

Acest stil presupunse, bineînțeles, înotul pe spate. Capul este întotdeauna la suprafață iar mișcările mâinilor sunt circulare și alternative, revenindu-se la poziția inițială pe deasupra apei. Mișcările picioarelor sunt similare cu cele din stilul liber. Este un stil mai lent și este recomandat în special celor care au dureri de spate.

Este bine de știut că stilurile diferite de înot ard caloriile diferit:

Crawl – moderat/intens – 560/770 calorii/ora

Fluture – 770 calorii/ora

Spate – 490 calorii/ora

Bras – 700 calorii/ora

Săriturile de la platforma doar 200 calorii/ora

Stilul bras are avantajul rezistenței și al dozării efortului, crawl are avantajul vitezei, spate – al eleganței, iar pentru fluture – pur și simplu o bună condiție fizică.

„A ști să înoți e ca și cum ai ști să mergi, este un mod de a face mișcare, de a fi activ și de a lucra tot spectrul de mușchi. Este destinat tuturor oamenilor care iubesc sportul. Înotul este un sport care pune în mișcare sistemul circulator, respirator, musculatura, sistemul cardiovascular. Oamenii cu greutatea mare, care au probleme cu coloana vertebrală, cu articulațiile, pot realiza toate mișcările cu mai multă ușurință”, spune Victor Roguț, antrenor la Niagara fitness club.

Înotul sau aqua fitness, aqua aerobic sunt benefice pentru un mod de viață sănătos. Pentru persoanele care au suferit o intervenție chirurgicală la spate și au nevoie de o perioadă de reabilitare, cea mai bună opțiune este gimnastica acvatică. Medicii recomandă persoanelor să facă înot, însă este important și cum sunt realizate mișcările. De aceea, atunci când mergeți la înot și mai aveți și probleme, începeți sub supravegherea unui antrenor, care vă va ghida.

„Recomand înotul și pentru un somn liniștit”, adaugă antrenorul Victor Roguț.

Majoritatea specialiștilor recomandă înotul pentru recreere, divertisment, destindere, odihnă activă, refacere psihică, relaxare, prevenire și corectare a deficiențelor fizice. Este și o activitate compensatorie, cu rol de recuperare a celor cu disfuncții psihice sau motrice, generate de accidente profesionale sau pe fond genetic. Nu este de neglijat nici rolul definitoriu pe care îl are înotul în profilaxia stresului și în ameliorarea bolnavilor psihic, cu handicap neuro-psihic sau neuro-motor.

Efectele tonice ale înotului, influența benefică asupra somnului, gândirea pozitivă, fac din acest sport cel mai eficient tratament în astenii, depresii, stări de anxietate, atacuri de panică, etc.

Atenționări

Dacă v-ați hotărât să mergeți la înot este bine să știți că acesta nu este recomandat dacă n-ați mâncat nimic în ultimele 5 ore, dar nici nu este indicat să înotați imediat după ce ați luat masa. Nu intrați niciodată brusc în apa rece după ce ați stat la soare timp îndelungat sau după un efort susținut. De asemenea, trebuie să beți multe lichide, pentru a compensa apa eliminată de corp în timpul înotului. Pentru a evita otitele sau alte complicații, protejați-vă urechile și ochii, cel mai bine purtând ochelari de protecție și cască, ba chiar și dopuri de urechi. Ochelarii trebuie să fie flexibili, cu protecție împotriva razelor ultraviolete. Dacă nu aveți acest minim echipament, ștergeți-vă bine în zona ochilor și în urechi cu un prosop curat ori șervețel de hârtie, imediat după ce ați ieșit din apă.

Centrele de fitness din capitală oferă diverse forme de antrenament în apă printre acestea se numără: Aqua Basic, Aqua Boots,  Aqua Noodles,  Aqua Dumbblles, Aqua ABS, Aqua power, Aqua mix, Aqua ABL, Aqua Figth, Aqua recovery, Aqua strong.

În Chișinău puteți practica înotul la:

-           Fitness Doza

-           Niagara fitness club

-           Ecosport Gym

-           Fitness One

-           Sportpark

-           Centrul sportiv Dinamo

-           Bazinul Universității sportive

-           Palatul Sporturilor al USM

Cuvinte cheie: 
Sursa foto: 
Foto: Niagara.md
La Inceput