Ana Niculaeș - psiholog
Pregătirea pentru școală este unul dintre cele mai frumoase și totodată unul din cele mai stresante evenimente, atât pentru copil cât și pentru părinte. Este foarte important să-i oferim copilului oportunitatea să meargă și să vadă viitoarea lui școală- clasa de studii, cantina, WC-ul etc, pentru a-și crea o imagine despre locul nou unde va petrece timpul. Explicați-i care va fi orarul, când încep orele și când se termină, pentru a ști la ce să se aștepte. Întrebați-l despre emoțiile pe care le are, ce îl preocupă, dar și ce îl entuziasmează.
O dată cu împlinirea vârstei de 7 ani în mod firesc la copii se dezvoltă dorința de a merge la școală. Pentru unii motivația poate fi legată de purtarea ghiozdanului, de utilizarea rechizitelor școlare sau de purtarea uniformei. Pentru alții motivația de a merge la școală este legată de descoperirea lucrurilor noi.
Chiar dacă copilul încă nu are formată motivația intrinsecă, ea se va dezvolta cu timpul, dar acești copii sunt mai predispuși să fie demotivați pe parcursul anului școlar. Iată de ce este recomandat ca părintele să vorbească despre școală doar în termeni pozitivi.
Când începem pregătirea psihologică a unui copil care merge în clasa întâi?
Acest lucru trebuie să se întâmple cu un an înainte, când copilul merge în grupa pregătitoare și el înțelege că pe parcursul acestui an el începe să se pregătească de școală, învață literele. Sunt mai multe activități în care copilul este încurajat să mențină atenția concentrată timp de 15-20 de minute.
Ce trebuie să evităm să-i spunem?
Evitați să îi spuneți că nu v-a plăcut să mergeți la școală și în general despre experiența voastră dacă a fost una negativă. Să vă lăudați tot nu e bine - că ați avut doar 10 pe linie, aveați în fiecare an o mulțime de diplome etc. Fiecare este individual și are ritmul său. Dacă vreți să faceți anumite comparații, atunci referiți-vă doar la progresul pe care l-a făcut copilul dumneavoastră ieri în comparație cu astăzi și în niciun caz nu-l comparați cu copilul vecinului sau alți copii din clasă. Acest lucru poate crea doar neîncredere și frustrare.
Ce lucruri trebuie să facă copilul împreună cu părinții? Este bine să-l lăsăm să facă unele alegeri singur?
Copilul trebuie să participe la alegerea rechizitelor școlare, a hainelor, cărților. Ar fi bine să evitați să-i cumpărați rechizite prea sofisticate care îi vor sustrage atenția în timpul orelor. Copilul și așa este tentat să se joace la un moment dat cu rechizitele, dar dacă ele sunt puternic colorate sau provoacă sunete, tentația va fi și mai mare.
Cum îl pregătim pe copil să depășească frica de nou - învățători, colegi, clasă, poate și țară?
Frica de nou este una firească. Este important să fie conștient că procesul de adaptare este unul de durată și poate varia între 9 și 12 săptămâni. Orice călătorie începe cu un pas. Același lucru se întâmplă și în momentul când avem circumstanțe noi legate de studii. Concentrați-vă atenția la fiecare moment pe rând. Încet va interveni rutina și confortul psihologic.
Cât de important este ca copilul să aibă anumite activități extracuriculare?
Este foarte important să aibă anumite sarcini de care să fie responsabil prin casă, de exemplu să ducă gunoiul, să unde florile, etc. Acest lucru îl ajută să fie mai responsabil și astfel, crește și încrederea în sine. Dacă copilul vrea să participe la anumite activități extracuriculare, cum ar fi sport sau arte, este foarte bine. Ele ajută dezvoltarea lui multilaterală, dar decizia trebuie să-i aparțină. Altfel, apare riscul dezinteresului și un sentiment de frustrare atât la părinți, cât și la copii.
A început școala, îl ajutăm la pregătirea temelor sau îl lăsăm să se descurce singur? Cum îl responsabilizăm?
Pregătirea temelor este responsabilitatea elevilor indiferent de vârstă, părinții au responsabilitatea să verifice dacă ei au îndeplinit tema sau să răspundă copiilor la întrebări dacă ceva nu este clar. Unii părinți stau alături de copiii lor pentru ca aceștia să facă temele, pentru că doar așa ele sunt îndeplinite. Această strategie pe termen lung este una riscantă, deoarece copilul v-a depinde de părinte și acesta va fi nevoit după o zi obositoare de muncă să petreacă încă câteva ore asupra temelor. Responsabilitatea vine cu timpul prin transmiterea mesajelor de încredere în forțele proprii și prin decizia de a-l lăsa să fie independent. Dacă acest lucru nu se reușește atunci trebuie examinată motivația învățării. Aceasta poate fi sculptată din prisma intereselor, capacitaților și dezvoltarea orientării profesionale a copilului, doar scopul școlii este să ne pregătească pentru viață, nu?
Sfatul specialistului:
Colaborați cu copilul dumneavoastră și încercați să aveți o discuție sinceră cu el. Puteți să-l întrebați, de exemplu: „De ce ai nevoie ca să poți să te descurci cu temele mai bine, în noul an școlar - de un spațiu separat în care să poți să te concentrezi la teme și să nu fii sustras de zgomotul pe care îl fac frații sau surorile mai mici”? „De câte ore de somn ai nevoie”? „De cât timp ai nevoie dimineața pentru a fi gata de școală”?
Dacă în timpul vacanței de vară copiii mergeau la culcare mai târziu, acum este recomandat ca zilnic să meargă la culcare cu 15 minute mai devreme ca să se odihnească suficient. De asemenea, un control medical de rutină ar putea identifica dacă există motive la care să atrageți atenția pentru a-i pregăti copilului corpul și mintea de un nou an plin de provocări.
Copilul va fi implicat în studii cel puțin 9 ani, pe parcurs vor fi momente de demotivare, dar părinții au menirea de a le fi mereu aproape, de a-i încuraja. Este foarte importantă comunicarea permanentă. Arătați-i că vă interesează ce face și cum se simte, că sunteți mereu alături de el, că puteți să-i fiți un punct de sprijin și că poate să vă întrebe orice fără a se eschiva.