Perioada de preconcepție – sfaturi utile pentru viitoarele mămici

Atunci când îți dorești să concepi un copil, orice detaliu contează – de la alimentația echilibrată și suplimentele alimentare până la abandonarea deprinderilor nocive și grija față de propriul corp, care urmează să găzduiască o nouă viață. Pentru a te ajuta să parcurgi cu bine etapa de preconcepție și a avea un rezultat pozitiv, ți-am pregătit în continuare un șir de sfaturi utile care sperăm să îți fie de folos.

1. Înregistrează ciclul menstrual cât mai frecvent posibil

O femeie care se pregătește pentru sarcină trebuie să urmărească dacă ciclul menstrual vine în fiecare lună la același interval de zile, ceea ce este catalogat drept un ciclu menstrual regulat. Opus acestuia este ciclul menstrual neregulat, care apare la interval diferit de zile în fiecare lună. Fie că ești din prima categorie sau din cea de a doua, notează-ți în calendar zilele în care apare ovulația (la mijlocul ciclului menstrual). Poți utiliza și o aplicație telefonică, însă un studiu realizat în 2016 a depistat că acestea nu sunt atât de exacte.

Ovulul femeii, eliberat în urma acestui proces este fertil pentru o perioadă de 12-24 de ore. Cu toate acestea, sperma bărbatului poate rămâne în corp pentru o perioadă de până la 5 zile.

2. Monitorizează ovulația

Aceste zile sunt cele mai fertile, iar probabilitatea apariției sarcinii este foarte mare. Dacă ai un ciclu menstrual regulat, urmărește zilele din mijlocul acestuia. În cazul perioadelor neregulate, ovulația poate apare între 12 și 16 zile înainte de începutul unui nou ciclu menstrual.

Dacă întâmpini dificultăți în prezicerea exactă a ovulației, caută la farmacie teste care măsoară nivelul hormonului luteinizant în urină. Anume acesta crește în fiecare lună în perioada ovulației și determină ovarele să elimine ovulul.

Potrivit Asociației Americane a Sarcinii, următoarele trei zile după un test pozitiv al acestui hormon sunt cele mai potrivite pentru a face sex și a obține un rezultat pozitiv al conceperii.

O altă metodă este verificarea mucusului cervical. Poți verifica mucusul cervical acasă, prin introducerea degetului mijlociu și inelar mai profund în vagin și verificarea consistenței eliminărilor din această zonă. Este important să îți igienizezi bine mâinile și să te stabilești într-o poziție comodă.

Dacă eliminările sunt consistente și au un aspect cremos, ovulația va avea loc în curând. Anume acum este momentul să faceți sex pentru o concepere reușită. Un studiu publicat în revista Fertility and Sterility a depistat că femeile care și-au verificat mucusul în mod regulat au rămas însărcinate de 2,3 ori mai frecvent decât femeile care nu au recurs la această procedură.

3. Fă sex în fiecare zi în timpul „ferestrei fertile”

Această fereastră durează, de obicei, o perioadă de șase zile – cinci înaintea ovulației și una după, potrivit Societății Americane a Medicinii Reproductive. Cu toate acestea, cuplurile care au urmat acest sfat au avut o probabilitate de concepție doar cu 4% mai mare decât cuplurile care au făcut sex în mod regulat (37% versus 33%).

De asemenea, nu este cazul să crezi în mituri vechi – că unele poziții ajută să rămâi însărcinată mai ușor sau că trebuie să stai într-o poziție anumită după ejaculare pentru a permite spermatozoizilor să ajungă mai ușor la țintă. Toate aceste afirmații nu au fost demonstrate științific.

4. Reglează-ți masa corpului

În cazul kilogramelor în plus concepția este mai dificilă, iar a celor în minus situația poate fi și mai complicată.

Potrivit specialiștilor în concepție, o femeie supraponderală va rămâne însărcinată de 2 ori mai dificil, iar cea subponderală de 4 ori.

O masă adipoasă prea mare semnifică mai mult estrogen în corpul feminin, care poate altera procesul de ovulație. Pierderea a 5-10% din masa adipoasă mărește considerabil fertilitatea. În cuplurile în care ambii parteneri sunt obezi conceperea poate dura cu 55-59% mai mult decât în cuplurile în care ambii parteneri sunt normoponderali.

Femeile care sunt prea slabe pot avea ciclul menstrual instabil sau chiar pot înceta să mai ovuleze.

5. Ia vitamine prenatale

În perioada de preconcepție, atunci când sarcina este așteptată, este foarte importantă suplinirea organismului în special cu acid folic și vitaminele grupei B. Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă administrarea acidului folic în doze de 400 micrograme zilnic timp de o lună înainte de concepere pentru a preveni apariția defectelor congenitale la copil.

6. Alimentează-te sănătos

Nu există vreo dietă specifică înainte de sarcină, însă este foarte importantă alimentația variată, din toate grupele de alimente (cereale integrale, fructe, legume, verdețuri, produse lactate, carne) pentru a recepționa un spectru cât mai larg de nutrienți.

Înainte de concepție consumă mai puțin pește bogat în mercur, precum macroul regal, peștele-spadă, rechinul, tonul Albacore sau alb și cel bluefin. FDA (Food and Drug Administration) din SUA recomandă un maxim de 170 grame pe săptămână de ton și evitarea rechinului, macroului și a peștelui-spadă.

Reduce consumul de cafea. Societatea Americană a Medicinii Reproducerii recomandă un maxim de 2-3 căni de cafea pe zi (250 mg de cafeină). La o doză mai mare, aceasta poate afecta fertilitatea feminină.

7. Evită eforturile fizice supra - solicitante

Este foarte important pentru o femeie să fie activă fizic, aceasta o va ajuta să se pregătească de zilele mai sedentare din timpul sarcinii. Însă, antrenamentele solicitante, care implică ridicarea greutăților nu sunt recomandate în această perioadă, întrucât acestea pot afecta procesul de ovulație. Iată de ce medicii recomandă reducerea acestora în perioada de preconcepție.

8. Renunță la fumat și la alcool

Fumatul poate diminua fertilitatea atât în cazul femeilor, cât și a bărbaților. Potrivit Asociației Americane a Medicinii Reproductive, nicotina și monoxidul de carbon din țigări accelerează pierderea ovulelor din organismul feminin. Drept rezultat, ovarele îmbătrânesc mai rapid și o lipsesc pe femeie de ovule cu mult mai timpuriu.

De asemenea, femeii ce își dorește să conceapă îi este recomandat să evite fumatul pasiv, inclusiv a marijuanei sau a altor ierburi narcotice.

Evitarea alcoolului este, de asemenea, foarte importantă în această perioadă, întrucât acesta poate reduce probabilitatea conceperii. În plus, din primele zile ale sarcinii este indicată evitarea alcoolului, iar multe femei nu știu exact când rămân însărcinate.

9. Află despre perioadele declinului fertilității

Odată cu vârsta femeile își pierd capacitatea de concepere din cauza proceselor de îmbătrânire a ovarelor, dar și micșorarea numărului și modificarea calității ovulelor. Totodată, există riscul apariției endometriozei, fibrozei uterine și a blocării tuburilor falopiene, ceea ce rezultă într-o pierdere totală a fertilității.

Declinul fertilității începe odată cu vârsta de 30, se accentuează mai mult spre 37 și scade gradual după 40. Aceste declinuri pot rezulta printr-o perioadă mai îndelungată necesară pentru conceperea unei sarcini.

10. Cunoaște când să ceri ajutor

Atât femeile, cât și bărbații trebuie să își evalueze fertilitatea dacă timp de 6 luni nu au conceput o sarcină și nu au aplicat nici o măsură de protecție în timpul sexului.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
americanpregnancy.org
Sursa: 

livescience.com, verywellfamily.com

La Inceput