Tehnologiile moderne – ce obiceiuri îți îmbolnăvesc creierul

Tehnologiile informaționale se dezvoltă în fiecare zi cu pași grăbiți. Deși ar trebui să ne bucure progresul, adevărul este că acesta ne îmbolnăvește, ne face mai puțin mobili, mai neproductivi și ineficienți. Experții bat alarma – viața modernă dăunează conexiunilor neuronale din creier. Am pregătit o listă a celor mai nocive deprinderi moderne și cum să scapi de ele, pentru a avea un creier cât mai sănătos.

1. Inactivitatea fizică

Inactivitatea fizică își are prețul său – aceasta este asociată, prin multiple studii medicale, cu bolile de inimă, obezitatea, depresia, demența și cancerul.

Dar, sedentarismul poate schimba și forma neuronilor din creier, potrivit unui studiu nou, efectuat de revista Journal of Comparative Neurology, care sugerează existența unei legături între inactivitatea fizică și demență.

Activitatea fizică regulată te poate ajuta să-ți îmbunătățești memoria și procesul de învățare. Dacă știi despre acest lucru, atunci rămâne doar să aplici în practică informațiile.

2. „Multitasking-ul”

Telefoanele inteligente au devenit un element de neînlocuit al vieții noastre. Le folosim mereu – tastăm mesaje în timp ce traversăm strada, ascultăm podcast-uri sau muzică în timp ce mergem în transport sau scriem mail-uri când așteptăm la coadă.

Probabil știi că multitasking-ul reduce drastic din eficacitatea creierului și ne face mai puțin productivi.

De asemenea, acest obicei mărește în sânge nivelul hormonilor de stres, precum cortizolul și adrenalina, care supra-stimulează creierul și ne împiedică să gândim lucid.

3. Încărcătura informațională duce la suprastimularea creierului

Volumul imens de notificări, mesaje sau știri de pe rețelele de socializare sunt suprasolicitante pentru creier și contribuie la apariția stresului, dacă acestea nu sunt gestionate corespunzător.

Glenn Wilson, profesor de psihologie de la Colegiul Gresham din Londra, a descoperit că un e-mail ce rămâne necitit în poșta electronică îți poate micșora IQ-ul cu 10 puncte, dacă încerci în același timp să te concentrezi asupra unei sarcini mai importante.  

Pentru a maximiza lucrul zilnic al creierului, utilizează doar aplicațiile de care ai nevoie și filtrează cu grijă informația pe care o recepționezi. Pregătește-ți creierul să ignore informația care nu este necesară și să fie proactiv în alegerea surselor media.

4. Dacă stai așezat prea mult, împiedici creierul să funcționeze

Să stai mai mult așezat este cel mai prost lucru, pe care îl poți face pentru creierul tău. Studiile recente au demonstrat că persoanele, care au ales acest mod de viață, au prezentat o grosime mai mică a țesutului cerebral în zonele creierului responsabile de memorie.

Pe parcursul zilei poți micșora perioada în care stai așezat prin scurte intervenții, în timpul cărora faci mișcare, întâlnești pe cineva sau petreci mici ședințe în poziție verticală.

5. Timpul petrecut în fața ecranelor, dăunează bunăstării mentale și emoționale

Astăzi, întâlnirile virtuale le-au înlocuit pe cele reale, iar noi ne petrecem majoritatea timpului în spațiul on-line.

Toate ecranele pe care le ai în fața ta – televizorul, calculatorul, tableta sau  telefonul împiedică creierul tău să realizeze conexiuni mai strânse cu persoanele din jur. De asemenea, acestea pot duce la singurătate și depresie – factori care influențează negativ bunăstarea creierului.

Privirea permanentă la un ecran pe parcursul zilei dăunează ochilor, urechilor, gâtului, umerilor, spatelui, brațelor și articulațiilor mânilor. De asemenea, acestea te împiedică să ai și un somn odihnitor.

Contrar acestora, comunicarea reală este incredibil de folositoare pentru creier. Un studiu efectuat de Universitatea din Michigan a demonstrat că chiar și o scurtă discuție zilnică, de doar 10 minute cu o altă persoană, în spațiul real, îți poate îmbunătăți memoria și productivitatea cerebrală.

Astfel, setează un hotar clar între tine și ecranul dispozitivelor electronice și ocolește deprinderile nocive. Scopul tău nu este să le eviți în totalitate, ceea ce nu este real în viața modernă, ci să le utilizezi cu folos.

6. Insuficiența de somn   

Un somn insuficient ca durată poate avea consecințe negative atât pe termen scurt, cât și îndelungat. Drep consecință, timpul de reactivitate al creierului se poate diminua, se schimbă nivelul glucozei sangvine, se schimbă dispoziția, apar durerile de cap, apar disbalanțe hormonale și scade capacitatea de memorizare.

Îmbunătățirea somnului va fi un pas mare spre îmbunătățirea activității creierului. 7-8 ore de somn calitativ sunt esențiale pentru stimularea unor noi conexiuni și a creșterii cerebrale.

Dacă îți pasă de creierul tău și îl vrei mai productiv, fă aceste mici schimbări în modul tău de viață, iar acesta te va răsplăti cu o mai bună memorie, productivitate și gândire.

Fii atent la sănătatea ta!

Sursa foto: 
medium.com
Sursa: 

medium.com, www.ncbi.nlm.nih.gov

La Inceput