Cum să conservezi corect și cu folos fructele și legumele

Sezonul conservelor este în toi, iar aproape fiecare gospodină din Moldova este în căutarea unor rețete cât mai reușite pentru a oferi fructelor și legumelor o viață îndelungată, astfel încât acestea să arate bine, să fie delicioase și să nu dăuneze sănătății. V-am pregătit în continuare câteva sfaturi pentru a îndeplini cu succes aceste cerințe, păstrând un maxim de nutrienți în fructe și legume.

Oricât de banal ar suna, cele mai bune metode de a conserva fructele și legumele sunt cele simple, care implică fermentarea, uscarea, sărarea sau conservarea în ulei sau zahăr. Însă pentru fiecare dintre acestea există și un șir de subtilități.

Conservarea fără pierderea nutrienților

Fără doar și poate, conservarea și congelarea sunt două metode care ne permit savurarea fructelor și legumelor pe tot parcursul anului. Deși astăzi cuvântul „conservare” este asociat cu sterilizarea, sensul original al acestuia presupune toate metodele utilizate pentru păstrarea vieții fructelor și legumelor.

Alimentele congelate înlocuiesc treptat produsele conservate sau îmbuteliate. E un fapt pozitiv, întrucât pierderea nutrienților prin înghețare e mai mică decât prin fierbere. Însă, nici congelarea nu este o metodă ideală, pentru că e costisitoare, îndelungată și elimină, totuși, un spectru larg de vitamine din produse.

Murarea produselor presupune un proces de fermentare cu implicarea bacteriilor acido-lactice. Pe lângă faptul că schimbă proprietățile gustative și aromatice ale fructelor și legumelor, acestea oferă organismului și probiotice – bacterii vii pentru sănătatea intestinală. În plus, unele produse, precum varza murată, sunt și o comoară de vitamina C pe timp de iarnă.

Marinarea, însă, este un proces mai nociv, deoarece implică adaosul de oțet, zahăr, uneori și aspirină – ingrediente contraindicate persoanelor care suferă de maladii inflamatorii ale tractului digestiv, copiilor, femeilor însărcinate și celor care alăptează.

Prepararea optimă a dulcețurilor - pentru a evita pierderea vitaminelor la maxim optați pentru fierberea scurtă (5-7 minute) în câteva reprize cu un interval de o oră. Includeți în cămară dulcețurile din zmeură, coacăză și cătină – acestea sunt cele mai bogate în vitamina C, iar cea de zmeură conține și substanțe antipiretice naturale în sâmburi – iată de ce este atât de eficientă pentru tratarea răcelilor sezoniere.

Uscarea – confirmarea este evidentă – fructele se păstrează cu mult mai bine în această stare decât legumele, întrucât au o aciditate cu mult mai mare. E și cazul roșiilor – o legumă cu o aciditate sporită. Prin această metodă de conservare se păstrează majoritatea vitaminelor și mineralelor din produse.

Evită contaminarea alimentelor

Lăsate în voia lor, multe produse proaspete devin necorespunzătoare pentru consum din cauza alterării biochimice  - a acțiunii microorganismelor și a enzimelor, care consideră acest mediu favorabil. Pentru a preveni procesul în cauză, este necesară plasarea alimentelor într-un recipient etanș și încălzirea acestuia la temperatura de 100 grade Celsius pentru o perioadă suficientă de timp. Această metodă a fost descoperită de Nicolas Appert la începutul secolului XIX, fiind începutul erei conservării pe care o cunoaștem în prezent.

Alte metode previn creșterea microorganismelor, fără a le omorî intr-un mod obligatoriu. Dacă temperatura este prea joasă, aciditatea prea înaltă, conținut insuficient de apă, concentrația prea mare a sării, microorganismele patogene pur și simplu nu se pot multiplica.

Astfel, dacă distrugerea și inactivarea microorganismelor sunt la fel de eficiente, e cazul să selectezi o metodă optimă pentru păstrarea aspectului, mirosului, gustului și a nutrienților produselor fără a adăuga substanțe dăunătoare în plus.

Păstrarea fructelor și legumelor în starea lor proaspătă în cămară este cea mai potrivită metodă de conservare – fie că e vorba de merele sau gutuile păstrate în lăzi bine aerisite, fie de morcovii ținuți în nisip sau în sol, într-un loc special amenajat din cămară.

O mențiune pentru siguranța alimentelor

Bucătăria ta, oricât de curată, dezinfectată și îngrijită ar fi, nu este sterilă, lipsită de microorganisme. Din fericire, pentru majoritatea tipurilor de conservare nu este nevoie de un mediu absolut steril. În plus, dacă urmează să sterilizezi conservele, este suficient doar să:

- te speli frecvent pe mâini;

- speli bine fructele și legumele;

- igienizezi bine toate suprafețele de lucru și ustensilele necesare;

- eviți „contaminarea încrucișată” – utilizarea acelorași cuțite și suprafețe atât pentru alimentele proaspete, cât și conservate sau pentru diferite tipuri de fructe și legume concomitent.

Reține! Inspectează cu precauție fructele și legumele pe care urmează să le conservezi. Uneori este dificil să observi mucegaiul la suprafață. Cu toate acestea, rădăcinile lui pot pătrunde destul de adânc. Aruncă imediat fructele și legumele care și-au schimbat culoarea, mirosul sau elasticitatea. În caz contrar, conservele pot deveni „umflate” și neermetice.

În plus, evită conservarea cărnii, peștelui și a ciupercilor, pentru că acestea sunt cel mai des contaminate cu toxina botulinică, eliminată de bacteria Clostridium botullinum, care provoacă intoxicație severă - botulismul, tulburând activitatea mușchilor ce controlează ochii, fața, gura și gâtul. În condiții casnice este imposibilă atingerea unei temperaturi necesare pentru inactivarea acesteia, deoarece ea se află în sol în formă de spori care sunt dificil de nimicit. În schimb, în condiții industriale aceste condiții pot fi asigurate cu ușurință.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
healthline.com
Sursa: 

chelseagreen.com, shkolazhizni.ru, cdc.gov

La Inceput