Cerealele pentru mic dejun – daună sau folos pentru sănătatea copiilor

O alternativă rapidă și comodă pentru un mic dejun „din fugă”, cerealele pentru micul dejun au înlocuit treptat, în lumea modernă veșnic grăbită, dejunul convențional. Abundența de zahăr, îndulcitori, arome și coloranți au transformat această alternativă în una iubită de către copii. Lăsând deoparte comoditatea, află în continuare ce se ascunde în cutia cu cereale pentru un mic dejun și cât de nocive sunt acestea pentru copilul tău.

Ce sunt cerealele pentru mic dejun?

Cerealele pentru mic dejun reprezintă un produs preparat din cereale procesate și fortificate, de regulă, cu vitamine și minerale. De obicei, acestea sunt consumate alături de lapte, iaurt, fructe sau nuci.

Procesul de fabricare industrială a acestora cuprinde următoarele etape:

  1. Procesarea. Cerealele sunt mărunțite în făină ultra-fină.
  2. Mixarea. Făina obținută se amestecă cu alte ingrediente, precum zahărul, cacao sau apa.
  3. Extrudarea. Majoritatea cerealelor pentru mic dejun sunt produse prin extrudare – proces realizat la temperaturi foarte înalte, cu ajutorul unei mașini specializate, pentru a oferi forma necesară cerealelor.
  4. Uscarea cerealelor
  5. Formarea. La final, cerealelor le este oferită forma necesară – de biluțe, fulgi, dreptunghiuri sau steluțe.

De asemenea, înainte de uscare cerealele pentru micul dejun pot fi mărunțite, umflate sau acoperite cu glazură sau ciocolată.

Un concept fals de produs sănătos

Cerealele pentru micul dejun sunt adesea prezentate și comercializate drept produse sănătoase, bogate în vitamine, minerale și energie pentru întreaga zi.

Cu toate acestea, dacă vei cerceta eticheta produselor, vei observa rapid că pe primele poziții sunt cerealele procesate (deci, lipsite de nutrienți) și zahărul sau alți îndulcitori. Pentru că regula etichetării zice că pe primele poziții se află ingredientele care sunt în cea mai mare cantitate, putem concluziona că zahărul este ingredientul de bază al cerealelor pentru micul dejun.

La finalul listei de ingrediente pot fi găsite și urme de cereale integrale, însă cantitatea mică a acestora nu le poate transforma brusc în produse sănătoase.

Cu toate acestea, studiile medicale existente au concluzionat că aceste afirmații „sănătoase” sunt suficiente pentru a induce lumea în eroare și a prezenta cerealele pentru micul dejun drept produse benefice pentru consum.

Adevărul din interiorul cutiei

Cercetătorii din cadrul grupului activist american pentru mediu, Environmental Working Group au analizat 1.556 de tipuri de cereale de pe piața americană, inclusiv 181 de tipuri destinate copiilor. Ținta acestor investigații a fost cantitatea de zahăr din aceste cereale și compararea acesteia cu recomandările porției zilnice de către autoritățile din domeniu.

Concluziile grupului activist au fost următoarele:

  • 92% dintre cerealele de pe piață și 100% dintre cerealele pentru copii conțin zahăr și îndulcitori artificiali, unele produse având mixate până la 6 tipuri de diferiți îndulcitori, printre care miere, dextroză, fructoză și sirop de glucoză-fructoză.
  • Cerealele pentru copii au cu 40% mai mult zahăr, decât cerealele pentru adulți și de două ori mai mult zahăr decât fulgii de ovăz.
  • 78% dintre cerealele pentru copii conțin peste 2 lingurițe de zahăr pentru o singură porție, ceea ce constituie mai mult de un sfert din norma zilnică recomandată pentru vârsta de 8 ani.
  • Pentru 40 de tipuri de cereale, o singură porție de servire pentru copii întrece limita zilnică de zahăr cu 60%.
  • 12 tipuri de cereale sunt alcătuite în proporție de peste 50% din zahăr pur.
  • Doar 47 dintre tipurile de cereale pentru mic dejun, dintre care 3 pentru familie, 43 pentru adulți și o granola, dar și 155 de cereale pentru prepararea terciurilor, nu conțin zahăr adăugat.

Plus la acestea, activiștii au depistat că cerealele pentru mic dejun expun copiii riscului de a prelua în exces vitamina A, zinc și niacină (vitamina B3), deoarece majoritatea acestor produse sunt fortificate cu aceste vitamine și minerale.

Numărul copiilor afectați este destul de mare – dacă la cei care consumă cereale fortificate s-ar adăuga copiii care primesc și suplimente alimentare, peste 10 milioane de copii americani primesc cantități exagerate de vitamina A, mai mult de 13 milioane – un exces de zinc și 5 milioane – prea multă niacină.

Cauza acestui fapt este simplă – cantitatea vitaminelor și mineralelor adăugată în cereale este calculată și menționată pe etichetă pentru adulți, nu pentru copii. Se întâmplă, pentru că autoritățile americane nu au revizuit regulamentele pentru etichetare din anul 1968, iar producătorii își doresc în așa fel să își prezinte produsul drept unul sănătos și nutritiv.

Nici pe piața autohtonă lucrurile nu stau mai bine. O simplă investigație a unui cumpărător de rând ne-a făcut să depistăm 17 tipuri de cereale pentru micul dejun într-un supermarket din capitală. Dintre acestea, 6 au fost destinate copiilor. Zahăr în doze cuprinse între 18 și 27 g/100 g de produs am depistat în 12 produse, iar în jumătate dintre ele pe lângă zahăr am găsit pe etichetă și miere, dextroză sau sirop invertit de glucoză.

Toate cele 6 produse destinate copiilor aveau pe etichetă zahăr adăugat, în cantități de peste 25 g/100 g produs. Doar 5 produse destinate adulților nu aveau zahăr adăugat în compoziție.

De ce supradoza este nocivă

Zahărul – zahărul adăugat este cel mai nociv ingredient în dieta omului modern. Acesta mărește zahărul din sânge și contribuie la eliminarea bruscă a insulinei. În câteva ore zahărul din sânge scade brusc, astfel încât apare pofta pronunțată de mâncare, ceea ce contribuie în timp la un cerc vicios de supra-consum de alimente și, respectiv, obezitate. De asemenea, consumul exagerat de zahăr contribuie la riscul apariției diabetului zaharat, bolilor de inimă și a cancerului, boli care au „întinerit”, afectând tot mai frecvent copiii.

Vitamine și minerale – în timp, consumul excesiv de vitamina A poate contribui la afectarea ficatului, deformații ale scheletului, descuamarea pielii, unghii fragile și căderea părului. Prea mult zinc contribuie la absorbția proastă a cuprului, ceea ce poate cauza anemie și oboseală. Niacina (vitamina B3) este mai puțin toxică și provoacă simptome pe termen scurt, precum roșeața pielii, greață și vomă.

Ce poți face?

Dacă dejunul se petrece mereu în grabă, învață să alegi cereale sănătoase pentru micul dejun. Iată câteva criterii pe care le poți urma:

  • Limitează zahărul – caută cerealele ce conțin sub 5 grame de zahăr per porție. Citește cu atenție eticheta produsului pentru a înțelege cât zahăr conține acesta.
  • Caută mai multe fibre – nu mai puțin de 3 grame/porție. Consumul suficient de fibre alimentare aduce numeroase beneficii sănătății copilului tău.
  • Citește lista ingredientelor – ignoră mențiunile colorate și „sănătoase” de pe cutie și orientează-te la lista de ingrediente – primele trei componente enumerate sunt cele mai importante. Atrage atenție și la zahăr – dacă îl observi cu prea multe denumiri, produsul este plin de acesta.
  • Adaugă mai multe proteine – oferă-i copilului tău cerealele alături de lapte sau iaurt, pentru un plus de proteine și un minus de foame.

Totuși, optează mai frecvent pentru dejunul convențional, preparat din alimente integrale și nutritive, de exemplu:

  • Terci din ovăz cu nuci și fructe uscate sau musli fără zahăr;
  • Iaurt grecesc cu nuci și fructe feliate;
  • Omletă cu legume și brânzeturi.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
foodnavigator.com
Sursa: 

healthline.com, parents.com, everydayhealth.com

La Inceput