Singurătatea: Cum să profităm de acest timp și să nu lăsăm sentimentul să ne copleșească

Pandemia COVID-19 a acutizat și mai mult stările de anxietate și izolarea oamenilor. Mai mulți oameni s-au pomenit singuri în majoritatea timpului sau cel puțin o parte de fiecare zi. Aceasta în condițiile în care, omul este „o specie socială”. Prin urmare, singurătatea poate duce la efecte nedorite asupra gândurilor și acțiunilor celor care trec prin astfel de situație. Aflăm din articol ce riscuri există, dar și ce putem întreprinde în cazul în care suntem singuri.

Cum singurătatea afectează corpul uman

Singurătatea nu influențează doar gândurile pe care le avem despre noi înșine și cei din jur, dar crește și riscul de îmbolnăvire. Potrivit unui studiu realizat în 2020, atunci când ne simțim singuri, se activează aceeași regiune a creierului care răspunde de foame. Alte cercetări denotă că apare riscul crescut de diabet și tulburări mintale. Un studiu mai vechi, din 2015, constată că singurătatea de lungă durată activează o genă care modifică răspunsul imun al organismului. Prin urmare, corpul devine mai sensibil la boli.

Bineînțeles, unii oameni aleg benevol să fie singuri, aceasta fiind starea în care se simt cel mai bine. În plus, mai mulți influenceri promovează noțiunea de „timp pentru mine”. Dar ce se întâmplă cu cei care rămân singuri involuntar? Ce se întâmplă dacă rămânem singuri pentru o perioadă nedeterminată din cauza unor factori pe care nu-i putem schimba, cum ar fi pandemia de COVID-19? Cum putem minimiza efectele nocive ale singurătății?

Singurătatea în secolul XXI

Oamenii de știință cercetează tot mai mult în ultimul timp relațiile oamenilor cu noile instrumente de comunicare, în special rețelele de socializare. Acestea par să fie o sabie cu două tăișuri. Or, deși propun conectare și mai multă comunicare, poate fi deopotrivă o experiență de izolare. Aici apar și sfaturile despre deconectare și petrecerea timpului de calitate singuri. De altă parte, unii oameni reușesc să găsească conexiune socială pe online.

Termenii de izolare socială și singurătate sunt deseori confundați. Ei sunt legați și atunci când izolarea socială nu este o alege, e important să facem față. Specialiștii recomandă să nu uităm de sănătatea fizică - somn sănătos, cât mai multă mișcare, alimentație cât mai diversificată și stabilitatea unor activități plăcute.

Specialiștii spun că atunci când vine vorba de singurătate, cealaltă decât „timp pentru sine”, sunt importante două lucruri - dorința de comunicare și dialogul deschis. Odată ce încercăm să comunicăm cu ceilalți prin metodele existente, făcând asta în mod intenționat, vom obține o rezonanță pozitivă care este un sentiment protector. E important să vorbim despre sentimentele pe care le avem cu cineva în care avem încredere.

Ne concentrăm pe ceea ce putem controla

Specialiștii spun că în singurătate, starea de bine general poate fi îmbunătățită dacă ne concentrăm pe lucruri din stilul de viață pe care le putem aduce la un nivel mai bun - alimentația, somnul bun și activitățile.

Izolarea și sentimentele de singurătate duc adesea la depresie. Când suntem izolați neintenționat și ne simțim descurajați, putem crede că lucrurile din jurul nostru au scăpat de sub control. S-ar putea să ne fixăm pe situația în care ne aflăm și asta poate înrăutăți lucrurile din jur. De aceea, este important, în situații care nu sunt în controlul nostru, cum ar fi o izolare, să acționăm asupra lucrurilor pe care le putem controla.

Când suntem izolați și ne simțim singuri, putem încerca câteva lucruri pentru a transforma asta într-o experiență mai pozitivă. O idee care ar putea ajuta, ar putea fi un program stabilit sau o rutină pentru fiecare zi. Asta oferă sentimentul de stabilitate și control general. În plus, încercați să contactați video, telefonic și pe orice altă cale pe cei dragi și să comunicați intenționat cu ei.

Specialiștii mai recomandă să limităm timpul petrecut pe rețelele sociale, ceea ce ne poate înstrăina și mai mult de oameni în loc să îmbunătățească conexiunea socială.

Mai multe activități plăcute

O metodă pentru „a păcăli” singurătatea ar fi să ne ocupăm timpul liber cu activități plăcute. Acestea pot fi hobby-urile pe care le avem sau putem găsi noi interese care vor crește nivelul de satisfacție.

Cercetările au demonstrat că activități ca grădinăritul, muzica și lectura cresc starea de bine general. Un plus pentru sănătatea mintală ar fi să petrecem mai mult timp în natură. E demonstrat științific că aceasta diminuează stresul, iar simplul fapt că vedem mai mult verde scade pofta pentru lucruri nocive ca alcoolul sau tutunul. În plus, mai luăm o doză de aer curat și vitamina D datorită expunerii la soare care ameliorează senzația de depresie.

„Rescriem” povestea

Unii specialiști spun că sentimentul de singurătate poate fi dizolvat într-o oarecare măsură dacă încercăm să regândim acest lucru. Cu alte cuvinte, trebuie să încercăm să schimbăm perspectiva din care vedem singurătatea și izolarea de la negativ la pozitiv.

De exemplu, când nu suntem acasă, suntem atât de ocupați încât nu avem niciun moment să analizăm cum ne simțim. Prin urmare, când avem acest timp este o oportunitate să ne bucurăm de prezent. Desigur, e mai ușor de spus decât de făcut, mai ales când singurătatea nu este o alegere. Cu toate acestea, cercetările au arătat că atunci când „rescriem” experiența nedorită a singurătății și încercăm să o vedem dintr-o perspectivă diferită, scade impactul negativ asupra psihicului nostru. Dacă acceptăm că suntem singuri și ne gândim cum profităm de asta putem atinge o schimbare a singurătății în seninătate. E important să recunoaștem gândurile care ne macină ca fiind un obstacol în fața stării de bine.

Cerem ajutor

Se poate întâmpla ca oricât am încerca să luptăm cu singurătatea, aceasta oricum să devină copleșitoare. Dacă se întâmplă acest lucru, este important să recunoaștem aceasta și să căutăm sprijin prin mijloacele existente. Chiar dacă singurătatea e cauzată de autoizolare, există modalități de a accesa suportul profesional ca cel al psihologilor. Dacă simțiți nevoia, contactați un specialist în sănătate mintală. În cele din urmă, cel mai important pas pentru a face față singurătății este să fii amabil și plin de compasiune față de tine însuți. 

În Moldova sunt 40 de centre comunitare de sănătate mintală, ce oferă gratuit, confidențial, servicii de susținere, consultanță și ajutor psihologic celor care simt necesitatea de a vorbi cu un specialist. Ca să găsești mai ușor un specialist în apropiere de locul de trai, accesează platforma unică www.cumtesimtiazi.md.

Sănătate Să Aveți!

Sursa foto: 
www.ziarullumina.ro
La Inceput