10 cauze din care te simți mereu obosit și ce poți face ca să remediezi situația

Deseori se întâmplă să te simți obosit. Studiile demonstrează că aproximativ o treime dintre adolescenții sănătoși, adulții și persoanele în vârstă declară că trăiesc astfel de stări. Oboseala poate fi un simptom comun pentru mai multe afecțiuni și boli grave, dar în majoritatea cazurilor aceasta este cauzată de factori simpli și, din fericire, lucrurile pot fi ușor remediate. Iată 10 potențiale cauze care te fac să te simți mereu epuizat și câteva recomandări ce te vor ajuta să-ți recuperezi energia.

1. Consumul excesiv de carbohidrați (glucide) rafinați

Glucidele pot fi o sursă rapidă de energie. Când le consumi, corpul tău le descompune în zahăr, care servește ulterior sursă de energie. Cu toate acestea, consumul excesiv de carbohidrați rafinați te poate face să te simțiți obosit pe tot parcursul zilei.

Consumul de zahăr și carbohidrați procesați provoacă creșterea rapidă a zahărului în sânge. Acest lucru stimulează pancreasul să producă o cantitate mare de insulină pentru neutralizarea zahărului din sânge și celule. Această creștere, iar mai apoi scădere bruscă a nivelului de zahăr în sânge poate crea stări de epuizare fizică. Dorind energie rapidă, ajungi instinctiv la o altă porție de carbohidrați rafinați și așa se formează un cerc vicios.

Studiile au demonstrat că reducerea la minimum a zahărului și a carbohidraților procesați la mese și gustări duce, de obicei, la efectul pozitiv, și anume, la creșterea nivelului de energie.

Drept recomandare, înlocuiește zahărul și carbohidrații rafinați cu alimente întregi, bogate în fibre, cum ar fi legumele și leguminoasele.

2. Stilul de viață sedentar

Comportamentul sedentar poate fi o cauză a lipsei de energie. În același timp, unii afirmă că ar fi prea obosiți ca să mai facă și mișcare. O explicație în acest sens ar putea fi sindromul oboselii cronice, care se caracterizează prin stări zilnice de oboseală excesivă și inexplicabilă. Sindromul, la rândul său, tinde să scadă din rezistența fizică, potrivit cercetărilor.

Pe se altă parte, un alt studiu a demonstrat în cazul a 1.500 de persoane, că acestea s-au simțit mai energice după exerciții fizice, chiar dacă sufereau de sindromul oboselii cronice. Aceeași cercetare a arătat că mișcarea a redus din oboseală și în rândul persoanelor sănătoase și a pacienților cu afecțiuni precum cancerul. În acest sens, un efort cât de mic, deja pare să fie benefic.

Așadar, optează pentru activitate ori de câte ori acest lucru este posibil. Spre exemplu, alege să stai în picioare în loc să te așezi, sau optează pentru scări în loc de ascensor.

3. Somnul insuficient

O altă cauză frecventă a oboselii poate fi somnul insuficient. În corpul tău se întâmplă o serie de procese în timp ce dormi. Acestea sunt legate de memorie și de secreția hormonilor care reglează metabolismul și nivelul de energie. Și probabil că ai observat că după o noapte de somn profund și liniștit te trezești mai revigorat și energic.

Ei bine, studiile realizate de Academia Americană de Medicină a Somnului și Societatea de Cercetare a Somnului arată că adulții au nevoie, în medie, de șapte ore de somn în timpul nopții. Este important ca acesta să fie odihnitor și neîntrerupt așa încât creierul să parcurgă toate cele cinci etape ale fiecărui ciclu de somn.

Totuși e important să știi că, pe lângă faptul că dormi suficient e nevoie să respecți un grafic regulat așa încât să te culci și să te trezești la aceleași ore, inclusiv în zile de weekend. Tot aici specialiștii recomandă același efort fizic în timpul zilei. O demonstrează și studiile. Un exemplu este o cercetare desfășurată în cazul persoanelor în etate. Participanții au dormit mai bine noaptea după ce în timpul zilei au făcut mai multă mișcare. Mai mult decât atât, s-a dovedit că și un pui de somn în cursul zilei poate crește nivelul de energie.

Trebuie să menționăm însă că, dacă îți este greu să adormi sau suspecți o tulburare de somn, e nevoie să te adresezi cu această problemă la un specialist în domeniu.

4. Intoleranța alimentară pentru anumite produse

Sensibilitățile sau intoleranțele la alimente provoacă de obicei simptome precum erupții cutanate, probleme digestive, eliminări nazale sau dureri de cap. Oboseala este și ea un alt simptom în asemenea cazuri care adesea este trecut cu vederea.

De obicei, intoleranțele alimentare apar la alimente ce conțin gluten, lactate, ouă, soia și porumb. Dacă bănuești că anumite alimente îți provoacă oboseală, încearcă să consulți un alergolog sau dietetician care va determina care sunt alimentele problematice.

Prin urmare, în cazul în care oboseala e cauzată de intoleranță la un produs alimentar, excluderea lui poate rezolva problema.

5. Alimentația în cantități insuficiente

Atunci când consumi prea puține calorii, inevitabil vei simți stări de epuizare. Aceasta așa cum caloriile sunt unitățile de energie care se găsesc în alimente, iar corpul tău le folosește pentru procesele vitale așa ca respirația și menținerea unei temperaturi corporale constante. Când consumi prea puține calorii, metabolismul tău încetinește pentru a economisi energie. Așa apare oboseala.

Corpul tău poate funcționa cu o anumită doză de calorii, în funcție de greutatea, înălțimea, vârsta pe care o ai. Cu toate acestea, majoritatea oamenilor necesită minim 1.200 de calorii pe zi pentru a preveni o încetinire metabolică.

În plus, în cazul unei alimentații insuficiente este dificil să-ți satisfaci nevoile de vitamine și minerale. Dacă aportul de vitamină D, fier și alți nutrienți este prea mic, aceasta poate duce, de asemenea, la oboseală.

Așadar, ca să te simți energic, nu ține foame, chiar dacă ți-ai propus să slăbești. Ca să-ți calculezi nivelul optim de calorii zilnice, accesează calculatorul aici.

6. Ritmul somnului deviat

Oboseala poate fi cauzată și de somnul la ore nepotrivite. Se întâmplă pentru că, atunci când dormim în timpul zilei, în loc să o faci noaptea, se perturbă ritmul circadian al organismului (n.r.  ritmul circadian este ciclul de aproximativ 24 de ore care are loc la nivel fizic, mental şi comportamental, ca răspuns al organismului la alternanţa lumina-întuneric din mediul înconjurător).

Cercetările au constatat că atunci când regimul de somn nu este sincronizat cu ritmul circadian, se poate dezvolta oboseală cronică. Problema apare îndeosebi la persoanele care lucrează în schimburi de noapte sau doar în timpul nopții.

Experții care studiază somnul estimează că 2-5% dintre toți lucrătorii în schimburi suferă de o tulburare de somn, caracterizată de somnolență excesivă sau tulburări de somn ce pot dura luni de zile.

Ideal ar fi să dormi noaptea ori de câte ori acest lucru este posibil. Cu toate acestea, dacă serviciul tău implică muncă în schimburi, există metode de ajustare a ritmul natural al organismului, ce ar trebui să-ți îmbunătățească nivelul de energie.

Într-un studiu, lucrătorii în schimb au raportat semnificativ mai puțină oboseală și dispoziție mai bună după ce au folosit ochelari de protecție solară cât timp erau expuși la lumina zilei, dar  și după ce au dormit în întuneric total. Deci, ochelarii de soare pe timp de zi pot fi și ei o soluție.

7. Deficitul de proteine în alimentație

Alimentația cu conținut scăzut de proteine poate, deopotrivă, cauza oboseală. Potrivit studiilor, consumul de proteine crește metabolismul mai mult decât carbohidrații sau grăsimile. Astfel, poți să scazi în greutate și în același timp să prevenii oboseala. Un studiu, la care au participat studenți coreeni, demonstrează că aceștia au acuzat mai puțină oboseală după ce au consumat cel puțin de două ori pe zi alimente bogate în proteine. Printre acestea o să enumerăm peștele, carnea, ouăle și fasolea.

Alte studii denotă că mesele bogate în proteine reduc din oboseală în rândul persoanelor care ridică greutăți sau practică antrenamente de rezistență.

Prin urmare, recomandarea ar fi ca să transformi fiecare masă într-o obișnuință de a consuma un aliment bogat în proteine. Astfel, îți vei menține metabolismul la nivel și vei preveni oboseala.

8. Hidratarea insuficientă

Starae în care te simți energic este direct influențată de cantitatea de apă pe care o consumi. Aceasta în condițiile în care, în organismul uman zilnic se produc un șir de procese biologice care în rezultat duc la pierderi de apă. Prin urmare, nivelul ei trebuie restabilit. În caz contrar, prin eliminări de urină, transpirație sau respirație survine deshidratarea.

Oamenii de știință au demonstrat că, chiar și în situații de deshidratare ușoară, persoanele pot simți stări de oboseală și incapacitate de concentrare.

Un experiment desfășurat în sala de sport arată că unii bărbații care au alergat pe bandă și au pierdut 1% din masa corporală din contul lichidelor secretate prin transpirație și respirație au simțit mai multă oboseală decât atunci când aceștia au făcut același exercițiu, rămânând bine hidratați.

Deși ai auzit probabil expresia precum că e nevoie să consumi zilnic cel puțin 2 litri de apă, cantitatea lichidului poate varia pentru fiecare persoană în parte. Aceasta depinde de greutatea corpului, vârstă, gen și nivelul zilnic de activitate. În aceste condiții optim ar fi să-ți asculți organismul și să fii atent la simptomele deshidratării care cel mai frecvent sunt setea, oboseala, amețelile și durerile de cap.

Așadar, asigură-te că bei suficientă apă ca să înlocuiești lichidele pierdute în timpul zilei.

9. Consumul de băuturile energizante

Nu putem să nu menționăm băuturile care promit să fie sursă rapidă de energie. De obicei, acestea conțin:

  • Cofeină
  • Zahăr
  • Aminoacizi
  • Doze mari de vitamine B.
  • Extracte de ierburi

Este adevărat că aceste băuturi pot oferi un impuls temporar de energie datorită conținutului ridicat de cofeină și zahăr. Din păcate, însă, aceste băuturi energizante pot deopotrivă să vă inducă stări de oboseală atunci când efectele cofeinei și a zahărului se epuizează.

Mai multe cercetări au demonstrat în cazul participanților la studii că, deși băuturile energizante au  stimulat revigorare și au îmbunătățit pentru câteva ore starea de spirit a consumatorilor, în timpul zilei următoare aceștia au simțit somnolență excesivă.

Pentru comparație o să menționăm că o doză de energizant poate conține între 350-500 mg de cofeină, în timp ce o ceașcă de cafea conține în jur de 77-150 mg de cofeină.

Prin urmare, recomandarea experților este să reduci din consumul de băuturi cofeinizate care deși oferă un impuls temporar de energie, ulterior induce oboseală.

10. Nivel înalt de stres

Stresul cronic poate avea un efect considerabil asupra nivelului de energie și a calității vieții în general. Cu toate că stresul în doze mici este considerat benefic, stările excesive par să provoace oboseală.

Este interesant faptul că, nivelul de oboseală depinde direct de răspunsul tău la stres. Cu toate că pot exista situații când nu poți evita situațiile stresante, există tehnici prin care poți gestiona stresul și prin urmare să previi stările de epuizare. Un exemplu ar fi practicarea meditației, sau yoga. Astfel de practici în care sunt antrenate mintea și corpul te pot ajuta să faci față stresului și să obții o nouă doză de energie.

Așadar, există multe cauze posibile pentru senzația de oboseală. Pentru început este important să excluzi probabilitatea existenței anumitor maladii așa cum oboseala deseori poate fi semn de boală.

În rest, senzația de oboseală poate avea legătură cu ceea ce mănânci și ce bei, cu nivelul tău de activitate și felul în care reușești să-ți gestionezi stresul. Este îmbucurător faptul că odată ce-ți schimbi modul de viață, starea de bine, nivelul de energie și calitatea vieții, în general, crește.

Sursa foto: 
www.planteea.ro
La Inceput