Cum întărim sistemul imun în perioada infecțiilor respiratorii. Recomandări de la Harvard

În general sistemul nostru imun luptă intens împotriva microorganismelor pentru a ne proteja de bolile cauzate de acestea. Uneori mai cedează și atunci agentul patogen începe să acapareze teritorii în interiorul organismului provocând îmbolnăvirea. Este posibil să intervenim în ajutorul sistemului nostru imun? Ce ar fi dacă ne-am alimenta altfel? E bine să utilizăm vitamine și preparate naturiste? Ce-ar fi să ne schimbăm stilul de viață în speranța că vom avea un sistem imun mai puternic.

Deci, ce putem face?

Ideea de a întări sistemul imun este ispititoare, dar nu este atât de ușor de realizat precum pare, din mai multe motive. Sistemul imun este într-adevăr un sistem întreg și nu doar o singură entitate. Pentru a funcționa bine, are nevoie de echilibru și armonie. Sunt atât de multe lucruri pe care cercetătorii încă nu le-au descoperit despre complexitatea și interconexiunea răspunsului imun. Încă nu s-a dovedit științific legătura dintre modul de viață și sistemul imun. Dar, aceasta nu înseamnă că influența stilului de viață asupra sistemului imun nu ar trebui studiată în continuare. Oamenii de știință studiază efectele dietei, exercițiului fizic, vârstei, stresului și altor factori care ar influența sistemul imun. Între timp, strategiile unei vieți sănătoase sunt un început în forță pentru fortificarea acestui sistem.

Adoptă un stil de viață sănătos

Prima linie de apărare este alegerea unui mod de viață sănătos. Urmărind aceste recomandări generale pentru o sănătate mai bună este cea mai corectă cale către o imunitate puternică. Fiecare organ funcționează mai bine atunci când corpul este protejat de acțiunea factorilor nocivi din mediul ambiant și sunt urmați pașii de mai jos:

  • Nu fuma
  • Consumă mai multe fructe, legume, cereale integrale și mai puține grăsimi saturate
  • Fă sport cu regularitate
  • Menține o greutate a corpului în limitele normei
  • Controlează-ți tensiunea arterială
  • Limitează consumul de alcool
  • Dormi suficient
  • Respectă regulile de igienă personală
  • Efectuează testele profilactice recomandate de medic

Fii sceptic

Se face des publicitate la produse care ar contribui semnificativ la creșterea imunității. Însă conceptul de stimulare a imunității, în prezent are valoare științifică îngustă. De fapt, creșterea numărului de celule responsabile de răspunsul imun nu este neapărat un lucru bun. De exemplu, unii sportivi utilizează o așa metodă de ,,doping” prin transfuzie de sânge, pentru sporirea numărului de celule sangvine capabile să mărească performanța și rezistența.

Încercarea de a spori numărul de celule responsabile de întărirea imunității este un proces foarte complicat. Asta, deoarece organismul are mai multe celule responsabile de apărare împotriva infecțiilor, care răspund în mai multe feluri. Care celule anume ar trebui înmulțite și până la ce nivel, oamenii de știință încă nu cunosc. Se știe că organismul produce continuu celule responsabile de imunitate. La sigur sunt generate mai multe limfocite decât organismul ar putea folosi. Celulele care rămân în plus,  fie că cedează în lupta cu bacteriile, fie ,,îmbătrânesc” și mor în mod natural. Acest proces se numește apoptoză. Nimeni nu știe câte celule ar trebui să fie și care e cea mai bună combinație de celule imune pentru fiecare individ în parte.

Vârsta și imunitatea

Procesul de înaintare în vârstă, într-un anume fel, duce la reducerea rezistenței sistemului imun și astfel organismul e mai sensibil la infecții, maladii inflamatorii și cancer.

Cum în țările înalt dezvoltate speranța la viață a crescut, apar tot mai multe patologii specifice vârstei. Din fericire, investigațiile profilactice ar putea reduce o parte dintre acestea. Spre exemplu, persoanele cu vârsta de peste 65 de ani din toată lumea sunt mai sensibile la infecții, cum ar fi gripa sau pneumonia și pot deceda din aceasta cauză. Nimeni nu știe sigur de ce se întâmplă anume așa, dar câțiva oameni de știință au observat că riscul sporit la infecții este legat de scăderea numărului de celule T, posibil din cauza atrofierii timusului odată cu vârsta. Funcția timusului începe să regreseze de la vârsta de un an. Nu se știe însă cu exactitate dacă scăderea numărului de celulele T este legată de această regresie.

Alții sunt axați mai mult pe metabolismul osos, considerând că odată cu vârsta măduva osoasă lucrează mai ineficient la producerea de celule stem responsabile de fortificarea imunității.

Scăderea imunității odată cu înaintarea în vârstă a fost demonstrată și prin răspunsul imun al persoanelelor la vaccin. Studiile arată că vaccinul antigripal este mai puțin eficient pentru persoanele care au trecut de vârsta de 65 de ani, în comparație cu copii sănătoși mai mari de 2 ani.

Și totuși, aceste vaccinuri antigripale și împotriva pneumoniilor au scăzut considerabil riscul de îmbolnăvire și de deces printre persoanele în vârstă.

Importanța alimentației

Ca și o armată de soldați sistemul imun trebuie să fie hrănit bine. Un sistem imun sănătos are nevoie de alimentație bogată în elemente nutritive efectuată cu regularitate. Se știe că oamenii care trăiesc în sărăcie și se alimentează insuficient sunt mult mai vulnerabili în fața bolilor infecțioase. Sunt însă puține studii care pot dovedi efectele negative ale nutriției anume asupra sistemului imun. Dar sunt dovezi că insufieciența anumitor micronutrienți cum ar fi fierul, seleniul, zincul, cuprul, acidul folic și vitaminele A, B6, C și E scad capacitatea de protecție a sistemului imun la animalele de laborator. Studiile în acest domeniu continuă.

Ce putem face dacă considerăm că alimentația noastră nu ne asigură aportul de micronutrienți necesari? Este bine să adaugăm în alimentație mai multe fructe și legume, să consumăm cerealele integrale în locul produselor de panificație din făină albă. La necesitate chiar să luăm niște suplimente alimentare de vitamine și minerale. Evitați dozele mari de o singură vitamină, mai mult nu este neapărat mai bine.

Plantele și alte suplimente

Sunt o mulțime de preparate și produse recomandate drept adevărate stimulatoare pentru sistemul imun. Acestea au fost întrebuințate de sute de ani în profilaxia infecțiilor, totuși încă nu au fost efectuate studii care să demonstreze științific relația dintre creșterea numărului de anticorpi odată cu consumul unei plante sau a unui supliment alimentar. Cert este că ele doar îmbunătățesc starea organismului în general, indirect sporind rezistența la infecții.

Legătura dintre stres și imunitate

Spre deosebire de medicina din trecut, acum se consideră că există o legătură strânsă între starea emotivă și starea fizică a organismului uman. O varietate largă de maladii, inclusiv stomacul iritat, urticaria, chiar și maladiile cardiace sunt relaționate cu stresul psihoemoțional.

Imunologii însă nu au efectuat studii care să confirme modificarea numărului de celule imune la persoanele care suferă de stres. Studierea acestei relații prezintă anumite dificultăți. Mecanismul de producere a stresului este variat la diferite persoane, iar pentru oamenii de știință este dificil să detemine obiectiv nivelul de stres simțit de fiecare în parte. Din punct de vedere științific, poate fi măsurat doar nivelul ritmului cardiac în corelație cu factorii stresanți.

,,Experimentele controlate” pe oameni, în cadrul cărora cercetătorii ar putea modifica acțiunea unui factor de stres asupra unui grup pentru a depista co-relația dintre acesta și modificarea răspunsului imun, sunt practic imposibile.

Răceala este o boală?

Aproape fiecare mamă repetă copilului său: ,,Îmbracă-te să nu răcești!” Are ea dreptate? Deloc. Oamenii de știință consideră că expunerea moderată la frig nu crește sensibilitatea organismului la infecții. Ei sunt de părere că iarna este sezonul infecțiilor respiratorii nu din cauză că oamenii sunt expuși la frig, ci deoarece petrec mult mai mult timp în încăperi închise și aglomerate, unde infecțiile se transmit ușor.

Cercetătorii canadieni sunt de părerea că expunerea moderată la frig nu ar trebui să ne îngrijoreze, nu influențează negativ sistemul imun. E bine să ne îmbrăcăm bine când ieșim la frig? Răspunsul este da, în măsura în care ne simțim confortabil, dar nu infecția ar trebui să ne îngrijoreze, ci hipotermia și degerăturile.

Activitatea fizică este benefică pentru sistemul imun

Exercițiile fizice sunt pilonii unei vieți sănătoase. Îmbunătățesc sănătatea sistemului cardiovascular, reglează tensiunea arterială, te ajută să-ți controlezi greutatea corpului, te protejează de o mulțime de boli. La fel ca și alimentația variată și echilibrată contribuie în general la starea de bine a organismului. Influența directă s-ar manifesta prin atribuția asupra sistemului sangvin. Deocamdată însă se fac încercări pentru a determina care dintre exercițiile fizice favorizează sistemul imun.

Sursa foto: 
health.harvard.edu
Sursa: 

health.harvard.edu

La Inceput