Depresia, tot mai frecventă – cum o recunoaștem și ne izbăvim de ea

Pandemia noului coronavirus, autoizolarea și stresul adițional acestora a pătruns în toate domeniile vieții, afectând grav inclusiv bunăstarea și sănătatea mintală a populației. Depresia este un fenomen tot mai răspândit în această perioadă, iată de ce ți-am pregătit în continuare câteva semne ale acesteia și un șir de sfaturi cum să scapi eficient de ea.

Stresul și frica de îmbolnăvire, pierderea tragică a vieții, combinate cu izolarea socială, insuficiența accesului la activitățile preferate și viitorul neclar au „taxat” fiecare membru al societății. Aceste probleme pot fi mai pronunțate pentru persoanele ce s-au confruntat cu anxietatea sau suferă de o predispoziție către aceasta.

Într-un studiu chinez care a exploarat consecințele psihologice ale pandemiei actuale 35% din respondenți au raportat tulburări ale dispoziției provocale de noul virus. Pentru cei ce trăiesc deja cu depresia, COVID-19 este o complicație adițională. Însă, chiar și persoanele care nu s-au confruntat anterior cu ea pot experimenta, de asemenea, unele simptome ale acestei afecțiuni.

Situația este și mai gravă în cazul persoanelor ce activează în domeniul sănătății și deservirii populației, considerate „linia de front” a acestei pandemii. Aceștia experimentează o presiune mai mare din cauza atmosferei de lucru și un risc mai mare de a se expune personal și propriile familii noului coronavirus.

Mai întâi de toate – ce este depresia?

Depresia este o afecțiune medicală serioasă care afectează negativ modul în care te simți, gândești sau acționezi. Din fericire, aceasta este absolut tratabilă. Depresia provoacă sentimente de tristețe și pierderea interesului față de activitățile pe care le-ai savurat cândva. Aceasta poate provoca un șir de probleme emoționale și psihice și îți pot diminua potențialul de a activa acasă și la serviciu.

Simptomele depresiei pot fi mai puțin sau mai mult pronunțate și includ:

  • Sentimentul de tristețe și stare depresivă;
  • Pierderea interesului și a plăcerii față de activitățile iubite anterior;
  • Schimbări ale poftei de mâncare, pierderea sau acumularea kilogramelor indiferent de regimul alimentar;
  • Insomnii sau somnul prea îndelungat;
  • Pierderea energiei și oboseala persistentă;
  • Efectuarea activităților inutile, vorbirea și mișcarea mai lentă (acțiuni observate cu ușurință de cei din jur);
  • Simțul de inutilitate sau vinovăție;
  • Dificultatea de gândire, concentrare sau luare a deciziilor;
  • Gânduri suicidale.

Aceste simptome trebuie să dureze cel puțin două săptămâni pentru obținerea diagnozei de depresie.

Depresia afectează un adult din 15 (6,7%) în fiecare an, iar unul din 6 adulți (16,6%) va suferi de depresie cel puțin o dată în viață. Afecțiunea poate apare la orice vârstă, dar se manifestă cel mai frecvent în adolescență sau în jurul vârstei de 20 de ani. Femeile sunt mai predispuse la stări depresive, comparativ cu bărbații. Unele studii indică la faptul că o treime din femei suportă cel puțin o depresie majoră în viață.

De ce apare depresia?

Depresia poate afecta orice persoană, chiar și pe cea care locuiește în condiții aparent ideale de viață. Însă, există unii factori de risc pentru apariția acesteia:

  • Biochimia – diferența în unele substanțe chimice din creier poate declanșa simptomele depresiei;
  • Genetica – depresia poate avea un caracter de familie. De exemplu, dacă un frate/soră geaman(ă) suferă de această afecțiune, celălalt are un risc de 70% de a trece printr-o stare depresivă cel puțin o dată în viață.
  • Personalitatea – oamenii mai puțin încrezuți în sine, care sunt ușor copleșiți de stres și sunt pesimiști, pot experimenta mai ușor depresia;
  • Factorii de mediu – expunerea continuă la violență, neglijare, abuz și sărăcie pot face unele persoane mai vulnerabile față de stres.

Cum influențează pandemia actuală depresia?

Experții menționează că persoanele care suferă de schimbări ale dispoziției pot fi mai vulnerabili față de criza de sănătate publică actuală deoarece:

  • Ei sunt mai expuși riscului infectării;
  • Accesul la tratamentul obișnuit poate fi mai dificil în această perioadă;
  • Stresul emoțional cu privire la noul virus și izolarea socială fac patologia preexistentă mai dificilă;
  • Autoizolarea le îngreunează accesul la terapia obișnuită, precum consilierile psihologice sau unele laturi ale stilului de viață ce erau de ajutor.

Cum să faci față depresiei?

Cel mai principal sfat în situația actuală este să nu mai trăim în „tiparul de criză”. Un șir de activități de rutină trebuie să rămână pentru a ne ajuta sădepășim cu bine situația actuală. Printre acestea se numără:

  • Urmarea unei rutine zilnice maximal posibil;
  • Limitarea timpului petrecut în ascultarea știrilor sau în spațiul social media;
  • Găsirea modalității de a fi psihic activ;
  • Alimentația rațională;
  • Luarea orelor de somn;
  • Evitarea alcoolului și a drogurilor;
  • Focusarea pe lucrurile pe care le poți controla;
  • Menținerea conexiunilor sociale.

Aceste practici nu vor schimba situația în care se află o persoană, dar vor ajuta la conștientizarea faptului că există conexiunea cu viața de până la pandemie. Întreprinderea acestor pași vor ajuta persoanele să facă pași concreți pentru a se simți mai bine.

Cum poate fi tratată depresia?

Două soluții-cheie pentru depresie sunt medicația și psihoterapia. Deși unele persoane pot apela doar la o singură opțiune, experții atenționează că este necesară combinarea ambelor pentru un rezultat maxim.

Medicația constă în administrarea antidepresivelor, care pot diminua din sentimentele negative resimțite de cei afectați. Uneori e necesară combinarea preparatelor, iar numărul larg al acestora poate lua timp – împreună cu medicul, pentru a alege opțiunea care funcționează.

Terapia psihologică poate include:

  • Terapia cognitiv-comportamentală – are drept scop schimbarea căii problematice de gândire și comportamentul a unei persoane.
  • Terapia de familie – se adresează încadrării persoanei și a afecțiunii acesteia în viața de familie;
  • Terapia interpersonală – urmărește găsirea căii de comunicare cu cei din jur.

Când să ceri ajutor?

Depresia este o condiție medicală serioasă care poate fi declanșată sau agravată de pandemia actuală. Caută ajutor profesionist dacă situațiile de mai jos te urmăresc pentru o perioadă îndelungată de timp:

  • Sentimentul constant de tristețe și pustietate;
  • Somnul semnificativ mai redus sau mai îndelungat;
  • Agitația;
  • Consumul alimentelor semnificativ mai mult sau mai puțin decât de obicei;
  • Insuficiența drastică de energie;
  • Iritabilitatea și pesimismul;
  • Pierderea interesului pentru lucrurile care aduceau anterior plăcere;
  • Incapacitatea de concentrare;
  • Gânduri suicidale.

Reține! Bunăstarea emoțională este la fel de importantă ca și cea fizică, în special în condițiile pandemiei existente. Ai grijă de gândurile și emoțiile tale!

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
neurosciencenews.com
Sursa: 

medicalnewstoday.com, psychiatry.org

La Inceput