Alimente recomandate și interzise pentru cei care suferă de probleme ale glandei tiroide

Tiroida este o glandă endocrină, în formă de fluture, situată în zona cervicală anterioară, deci la nivelul gâtului, deasupra manubriului sternal, între cei 2 mușchi sternocleidomastoidieni. În secolul al XVII-lea a fost introdus termenul de tiroidă, plecând de la faptul că ea a fost asociată cu un scut al gâtului (în limba greacă scutul este numit Thyreos), dar ulterior s-a dovedit că prin funcționalitatea sa poate fi considerată un scut al normalității în organism.

Când tiroida nu mai funcționează la capacitățile normale apar două boli răspândite și în țara noastră: hipotiroidita- când glanda tiroidă produce insuficienți hormoni tiroidieni și hipertiroidita- când glanda tiroidă pune în circulație o cantitate mai mare de hormoni tiroidieni decât în mod normal.

Ambele maladii se tratează medicamentos și doar sub supravegherea unui medic endocrinolog. De asemenea, în tratamentul tiroiditei o importanță deosebită trebuie să atrageți alimentației.

Alimentele și efectele lor asupra glandei tiroide

Este bine să reduceți consumul de soia în cazul în care aveți probleme cu tiroida. Cercetătorii cred că o cantitate prea mare de soia poate crește riscul unei persoane pentru hipotiroidism, deci e bine să-l utilizați în alimentație, dar cu moderație.

Legumele crucifere, cum ar fi broccoli și varza, pot interfera cu producerea de hormoni tiroidieni, în special persoanele care au deficit de iod. Digerarea acestor legume pot bloca capacitatea tiroidei de a absorbi iodul, ceea ce este esențial pentru funcționarea normală a glandei tiroide. Persoanele cu hipotiroidism ar fi necesar să limiteze consumul de broccoli, varză de Bruxelles, varză, conopidă, napi.

Persoanele cu hipotiroidism ar trebui să reducă de asemenea, la minimum aportul de gluten, o proteină care se găsește în produsele alimentare prelucrate din grâu, orz, secară și alte cereale, spune Ruth Frechman, un dietetician și nutriționist din Los Angeles. Glutenul poate irita intestinul subțire și poate împiedica absorbția medicamentelor cu hormoni tiroidieni de înlocuire.

Specialiștii recomandă să renunțați la alimentele prăjite și să reduceți consumul de grăsimi cum ar fi: untul, maioneza, margarina și carnea cu multe grăsimi.

Hipotiroidismul poate încetini metabolismul organismului. Asta înseamnă că devine mai leneș, iar o dată ce veți mânca cantități mari de zahăr, adică o mulțime de calorii fără un aport nutritiv, acestea se vor depune. Astfel, este importantă să evitați alimentele procesate care ar conține o cantitate mare de sodiu, căci hipotiroidienii care consumă sodiu în cantități mari ar putea avea probleme cu tensiunea arterială.

O dietă bogată în fibre, de asemenea, poate complica tratamentul în hipotiroidie. Se recomandă ca adulții să consume de la 20 la 35 de grame de fibre pe zi. Cantitățile mari de fibre dietetice din cereale integrale, legume, fructe, fasole, și legume afectează nivelul sistemului digestiv și pot interfera cu absorbția medicamentelor de înlocuire a hormonilor tiroidieni.

Reduceți și consumul de cafea care, la fel, poate bloca absorbția medicamentelor în tratamentul pentru hipotiroidie.

Alcoolul pare să aibă un efect toxic asupra glandei tiroide și să reducă capacitatea organismului de a utiliza hormonii tiroidieni. În mod ideal, persoanele cu hipotiroidism ar trebui să evite complet alcoolul sau să bea cu moderație.

Ce alimente trebuie consumate

Optează pentru acizii grași Omega-3, care se găsesc în peștele gras, cum ar fi somonul, păstrăvul, tonul sau sardinele. Omega-3 reduc inflamația, întăresc sistemul imunitar și pot reduce riscul de boli de inimă. Peștele este, de asemenea, o sursă bună de seleniu nutritiv, care este cel mai concentrat în tiroidă.

O altă sursă importantă de seleniu sunt nucile, care sunt la îndemâna oricui. Aveți grijă la cantitate pentru că acestea conțin multe grăsimi. Include fie fructe proaspete sau legume la fiecare masă, dacă este posibil.

Mâncați din plin alge, pentru că au o concentrație mare de iod, un nutrient esențial pentru funcționarea tiroidei. Algele conțin, de asemenea, de fibre, calciu și vitaminele A, B, C, E, și K.

O sursă excelentă de energie este fasolea. Aceasta conține proteine, antioxidanți, glucide complexe și o mulțime de vitamine și minerale.

Exercițiile fizice sunt la fel de importante pentru menținerea sănătății tiroidei precum este și alimentația. Dimineața, la scurt timp după trezire, efectuați exerciţii care ar stimula sistemul limfatic, exerciții de intensitate destul de ridicată (e bine să apară transpiraţia şi inima să lucreze puternic). Stați cât mai mult afară mai ales în compania soarelui.

Evitați stresul, supărarea, nervozitatea şi toate stările psihice negative. Axați-vă pe lucruri care să vă transmită o stare de bine: activităţi distractive, relaxante, meditaţie.

Energiile transmise de culori pot influența țesuturile organismului uman, portocaliul fiind culoarea care are cea mai mare putere asupra tiroidei, dar și violetul poate ajuta. De aceea dieta ar trebui să cuprindă alimente de culoare portocalie: morcov, dovleac, pepeni galbeni, cartof dulce, portocale, etc.

Dacă doriți să țineți cont și de puterea violetului asupra tiroidei atunci țelina, păstârnacul și sparanghelul n-ar trebui să lipsească din alimentație.

Sursa foto: 
diabeticconnectic.com, caloria.ro, healthbeckon.co
Sursa: 

csid.ro, everydayhealth.com, prodieta.ro, medlife.ro

La Inceput