Înapoi la școală – cum să îți ajuți copilul să se adapteze la orarul școlar în timpul pandemiei COVID-19

Fiecare început de an școlar înseamnă pregătiri atât pentru copii, cât și pentru părinți.  Pe de o parte, părinți trebuie să le cumpere copiilor toate cele necesare, precum haine, rechizite școlare, iar pe de alta – copiii trebuie să facă față stresului prin care trec odată cu reluarea cursurilor. Însă, în timpul pandemiei COVID-19 aceste obiective sunt diferite, iar stresul resimțit atât de copii, cât și de adulți este mai accentuat. Pentru a vă ajuta să treceți cu succes prin această perioadă alături de copilul Dvs, v-am pregătit un șir de sfaturi practice, care sperăm să vă fie de ajutor.

Vorbește deschis și onest

Psihologii afirmă că evitarea discuțiilor serioase și deschise nu vor rezolva niciodată o problemă, ci din contra, va contribui la persistarea acesteia, alături de o anxietate din ce în ce mai pronunțată la copii.

Este foarte important să vorbești deschis și onest cu copilul despre pandemia COVID-19 și implicarea acesteia în procesul de revenire la școală. Adaptează limbajul și complexitatea discuției la vârsta și maturitatea copilului tău.

De exemplu, cu copilul mic, care va merge în clasa 1-a , a 2-a sau a 3-a, poți vorbi despre ce va fi diferit în acest an la școală, îi poți spune că vor veni mai puțini copii sau că vor avea un orar de activități combinat. De asemenea, trebuie să-i spui că probabil vor trebui să poarte măști, că unele activități extra-școlare, precum orele de muzică, ar putea fi amânate.

În cazul copiilor mai mari îi poți întreba deschis ce probleme sau întrebări îi frământă și să discutați deschis despre ele.

Accentuează-i copilului importanța implicării lui în siguranța proprie prin igiena frecventă a mâinilor, evitarea atingerii nasului, gurii și a ochilor cu mâinile nespălate și păstrarea distanței sociale față de ceilalți copii. Folosește un limbaj cooperant, focusat pe aportul copilului în stoparea infectării, în locul situațiilor dificile, pe care acesta nu le poate rezolva – de exemplu, infectarea unuia dintre colegii acestuia.

Numește-ți fricile

Specialiștii în psihologia copiilor apelează la tactica numirii exacte a fricii de către copil. Aceasta constă în adresarea întrebărilor deschise de către părinți, după care copilul este invitat să spună cu precizie ce frici are. Ulterior, aceasta poate primi o etichetare. De exemplu, copiii mai mici o pot denumi „Monstrul îngrijorării”. O simplă etichetare a emoțiilor și a anxietăților poate fi utilă în lupta cu acestea pentru copii și adolescenți.

De asemenea, părinții și copiii pot folosi un limbaj al emoțiilor pentru a descrie ce simt atunci când vorbesc despre frica etichetată și să utilizeze tehnici de respirație adâncă, focusată pe limbajul: „Mă simt mai bine atunci, când vorbesc despre fricile mele”.

Adesea copiii se tem că cele mai rele presupuneri ale lor vor deveni realitate. Iată de ce părinții sunt adesea tentați să spună „Totul va fi bine” sau „Nimeni nu se va îmbolnăvi”. Aceste fraze nu fac altceva decât încercarea de a evita realitatea și o frică  ulterioară a copiilor de a înfrunta problemele, alături de o dificultate de a le soluționa eficient. De asemenea, copiii ar putea să nu respecte măsurile de protecție individuală, considerând riscul prea mic sau chiar inexistent.

Recunoaște și oferă sprijin copilului tău ca să înfrunte mai ușor problemele cu care se confruntă. Însă trebuie și să-i explicați că există și un șir de probleme care nu depind, neapărat, de noi.

Ascultă, încuviințează și ajută la soluționarea problemelor

Atunci când copilul îți spune că este necăjit de o problemă, începe să îl ajuți mai întâi ascultându-l atent, observă-i emoțiile și trăirile prin care trece. Lasă-ți activitățile, gadget-urile și oferă-i atenția ta deplină. Apoi, încuviințează că ia-i înțeles emoțiile prin următoarea frază – „Îți înțeleg îngrijorările de a reveni la școală, în special din cauza acestor schimbări în timpul pandemiei de COVID-19”. Identificând motivele îngrijorărilor copiilor, îl veți ajuta să se simtă înțeles și auzit.

Ajută-ți copilul să facă față problemelor prin centrarea lui pe soluționarea acestora. Găsiți împreună câteva soluții posibile, iar apoi ajută-l să o detectați pe cea mai potrivită. Puteți discuta fiecare soluție în parte. Asta îl va ajuta pe copil să capete încredere în sine. Ulterior, încurajează copilul să încerce o soluție în viața reală, discutând apoi dacă a fost aceasta eficientă. Dacă nu i-a fost de folos, încercați să găsiți împreună o altă soluție.

Focusează-te pe lucrurile care merg bine

Este important să recunoști fricile și îngrijorările copilului, însă părinții sunt îndemnați să focuseze atenția celor mici asupra lucrurilor pozitive care urmează să se întâmple. Fiecare copil așteaptă cu nerăbdare să își revadă colegii, prietenii și dascălii. Ei își pot anticipa cu nerăbdare rutina școlară, construindu-și scenarii personale a aportului propriu în reducerea infectării cu noul coronavirus la școală.

Înainte de începutul anului școlar îți poți întreba copilul: „Ce așteptări ai de la prima ta zi de școală?” sau „Ce ți-a lipsit cel mai mult în lunile în care nu ai mers la școală?”. Odată ce anul școlar a început, nu ezita să îl întrebi zilnic: „Care a fost cel mai bun lucru care ți s-a întâmplat azi?”

Construiți o rutină zilnică

De obicei, lucrurile pe care le putem controla ne fac să ne simțim în siguranță, deoarece acestea pot fi ușor prezise. Totodată, lucrurile care se întâmplă pe neașteptate și nu pot fi controlate ne determină să fim anxioși.

O modalitate prin care părinții pot face lucrurile mai predictibile este crearea unei rutine zilnice, începând cu orarul meselor, a trezirii și a mersului la culcare. Înainte sau după școală implică-ți copilul în activități simple, pe care le puteți face împreună, asemeni cititului sau a pregătirii dejunului și a cinei.

Încurajează-i un comportament calm

Este absolut normal pentru părinți să se simtă debusolați și îngrijorați în această perioadă. Cu toate acestea, încearcă o atitudine  cât mai calmă și pozitivă posibil. Optează pentru mesaje pozitive atunci când îți iei rămas bun și empatia în timpul protestelor și a lacrimilor copilului.

Cercetările sugerează că cei mici simt orice modificare a dispoziției și a vocii părinților, dar și a expresiilor faciale ale acestora. Astfel, părinții care au grijă de sănătatea mentală proprie pot avea grijă cel mai bine de sănătatea mentală a copiilor lor. Ai grijă de starea mintală proprie în circumstanțele actuale. Aceasta este cea mai bună modalitate de a-ți ajuta propriul copil.

Pentru că revenirea la școală este absolut diferită în acest an, copiii au nevoie de suport și de abilități de a înfrunta cu succes, fără frici și îngrijorări majore circumstanțele actuale.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
inside.akronchildrens.org
Sursa: 

theconversation.com

La Inceput