Cum poți să îți cureți plămânii, inclusiv dacă te-ai infectat cu COVID-19

Cunoașterea unor tehnici de curățare a plămânilor poate fi deosbit de utilă persoanelor care fumează, se expun regulat aerului poluat, suferă de boli respiratorii cronice, asemeni astmului bronșic, bronhopneumopatiei obstructive cronice (BPOC) sau fibrozei chistice. De asemenea, acestea pot fi utile și celor care s-au infectat cu COVID-19 și suferă de o tuse seacă, neproductivă sau suportă consecințele infectării. Urmărește în continuare un șir de metode prin care plămânii pot fi curățați, iar respirația – ușurată.

Mai întâi de toate, este posibilă curățarea plămânilor?

Plămânii sănătoși sunt esențiali pentru bunăstarea generală a organismului. Aceștia sunt organe care se pot auto-curăța atunci când expunerea la substanțele nocive a luat sfârșit, de exemplu, atunci când cineva renunță la fumat.

Ce este boala EVALI și cum afectează fumătorii în contextul COVID-19

După ce plămânii tăi sunt expuși unor substanțe dăunătoare, precum fumul de țigară, îți poți simți pieptul inflamat, greu și „plin”. Se întâmplă, pentru că în căile respiratorii se acumulează mucusul, scopul căruia este să elimine toate bacteriile și alți agenți patogeni care au provocat această stare.

Pentru a scăpa de aceste senzații neplăcute, poți apela la un șir de tehnici care te vor ajuta să cureți plămânii de mucus și substanțele iritante și să scapi de congestie și alte simptome neplăcute.

Metode de curățare a plămânilor

Pentru a realiza acest obiectiv, pot fi utile exercițiile de respirație și un șir de modificări ale stilului de viață:

1. Terapia cu aburi

Terapia cu aburi implică inhalarea vaporilor de apă pentru a face căile aeriene mai permeabile și pentru a ajuta plămânii să elimine mucusul. Cei care suferă de boli pulmonare cronice pot confirma că starea lor se înrăutățește, atunci când aerul este uscat și rece. În aceste condiții mucoasa căilor aeriene se poate usca, restricționând circulația sângelui.

De cealaltă parte aburii umezesc aerul, îl încălzesc și ușurează respirația prin pierderea mucusului din căile respiratorii și plămâni. Inhalarea acestora poate aduce o ușurare imediată.

Un studiu mic care a implicat 16 bărbați bolnavi de bronhopneumopatie obstructivă cronică (BPOC), boală care îngreunează substanțial respirația, a concluzionat că terapia cu masca cu aburi a ajutat la diminuarea frecvenței bătăilor inimii și a respirațiilor, comparativ cu masca fără aburi. Cu toate acestea, participanții nu au raportat îmbunătățiri de durată a funcției respiratorii după acest studiu.

Această metodă poate fi o soluție pe termen scurt, iar savanții cercetează în acest moment beneficiile de durată ale terapiei cu aburi.

De ce fumătorii riscă forme mai grave de COVID-19

2. Tusea controlată

Tusea este o metodă naturală prin care corpul scapă de toxinele și bacteriile care au migrat în mucusul eliminat. Atunci când controlăm acest proces, ajutăm plămânii să înlăture eliminările exagerate spre căile respiratorii.

Pentru persoanele care suferă de BPOC, medicii recomandă realizarea unui șir de exerciții pentru a elimina excesul de mucus:

  • Așează-te pe un scaun cu umerii relaxați, cu ambele picioare pe podea;
  • Pune mâinile pe abdomen;
  • Inspiră lent pe nas;
  • Expiră la fel de lent și apleacă-te înainte, împingând brațele și mai mult spre stomac;
  • Tușește de 2-3 ori în timp ce expiri, păstrând gura un pic deschisă;
  • Inspiră încet pe nas;
  • Odihnește-te și repetă dacă este necesar.

3. Drenează mucusul din plămâni

Drenarea posturală a mucusului implică culcarea în diferite poziții pentru a utiliza forța de gravitație și a elimina mucusul din plămâni. Aceasta practică poate ușura respirația și poate ajuta la tratamentul sau prevenirea infecțiilor respiratorii.

Drenajul postural depinde de poziția pe care o iei:

1. Pe spate:

  • Culcă-te pe podea sau pe pat;
  • Pune o pernă sub șolduri pentru a te asigura că pieptul este mai jos decât șoldurile;
  • Inspiră lent pe nas și expiră la fel de lent pe gură. Fiecare expir trebuie să fie de două ori mai lung decât inspirul;
  • Continuă timp de câteva minute.

2. Pe o parte:

  • Culcă-te pe o parte și pune capul pe umăr sau pe o pernă;
  • Pune o pernă sub șolduri;
  • Practică inspirul și expirul ca în descrierea de mai sus, pentru culcatul pe spate;
  • Continuă timp de câteva minute;
  • Întoarce-te pe cealălaltă parte și repetă.

3. Pe burtă

  • Pune câteva perne pe podea;
  • Culcă-te cu burta peste perne. Reține că pieptul trebuie să fie mai jos decât coapsele;
  • Pentru suport, pune capul pe brațele îndoite;
  • Practică același model de respirație descris;
  • Continuă timp de câteva minute.

4. Exersează

Practicarea cu regularitate a exercițiilor fizice poate îmbunătăți sănătatea psihică și mentală și scădea riscul apariției mai multor boli, precum cele de inimă sau infarctul miocardic.

Exercițiile forțează mușchii să lucreze mai intens, ceea ce mărește frecvența respirației și aportul de sânge spre mușchi. Acestea îmbunătățesc, de asemenea, circulația sângelui, făcând organismul mai eficient în eliminarea bioxidului de carbon format în timpul practicării exercițiilor.

Ulterior, corpul se va adapta la necesitatea de a exersa în mod regulat, iar mușchii vor învăța să utilizeze eficient oxigenul și să producă mai puțin bioxid de carbon.

Cu toate acestea, persoanelor cu boli pulmonare cronice le poate fi mai dificil să exerseze în mod regulat. Iată de ce, dacă suferi de fibroză chistică, BPOC sau astm bronșic, trebuie neapărat să te sfătuiești cu un medic despre posibilitatea practicării exercițiilor fizice.

5. Ceaiul verde

Ceaiul verde conține mulți antioxidanți care pot ajuta la reducerea inflamației la nivelul plămânilor. Aceștia pot chiar proteja țesuturile plămânilor de efectele nocive ale fumului de țigară sau ale altor toxine inhalate.

Un studiu care a implicat 1000 de adulți din Coreea a concluzionat că cei care au băut cel puțin două cești de ceai verde pe zi au avut o funcție pulmonară mult mai bună decât cei care nu au băut deloc.

6. Alimentele anti-inflamatoare

Inflamația căilor respiratorii poate îngreuna respirația și provoca senzația de greutate în piept. Consumarea alimentelor anti-inflamatoare poate reduce aceste procese în organism și ușura simptomele.

Printre alimentele anti-inflamatoare se numără: turmericul (curcuma), verdețurile, cireșele, afinele, olivele, nucile, fasolele și lintea.

7. Percusia plămânilor

Metoda percusiei plămânilor este eficientă pentru a înlătura excesul de mucus din plămâni. Un lucrător medical sau un terapeut va plasa palma un pic îndoită pe piept și va bate în mod ritmic cu câteva degete peste ea.

Combinarea ercusiei cu drenarea posturală va contribui la eliminarea eficientă a mucusului din plămâni.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
medicalnewstoday.com
Sursa: 

medicalnewstoday.com

La Inceput