TOP 10 boli cronice care apar după vârsta de 65 de ani: cum să le previi și să reduci din simptome

Aproximativ 80% din persoanele trecute de vârsta de 65 de ani au cel puțin o patologie cronică , în timp ce 68% au chiar două sau mai multe, arată datele Consiliului Național de Îmbătrânire din SUA. Probabil ai părinți, bunici sau rude care se confruntă, în acest moment, cu una dintre aceste patologii sau, poate, prin ele treci chiar tu. Ți-am pregătit în continuare un TOP 10 al celor mai frecvente boli cronice ale vârstei a treia și cum poți să le previi apariția sau să trăiești mai ușor cu ele.

O să începem numărătoarea și descrierea bolilor în ordine descrescătoare, de la cea mai rar întâlnită la cea mai frecventă, oferind datele descrise de Consiliul Național de Îmbătrânire din SUA.

Numărul 10. Boala Pulmonară Obstructivă Cronică (BPOC)

Aproximativ 11% din seniori experimentează BPOC, boală cronică care cuprinde două afecțiuni: emfizemul pulmonar și bronșita cronică. BPOC îngreunează foarte mult respirația și poate provoca dispnee, tuse și senzație de sufocare.

Cum o poți preveni și ușura simptomele:

Numărul 9. Boala Alzheimer și demența

În jur de 11% dintre vârstnici administrează tratament împotriva bolii Alzheimer sau a altei forme de demență. De fapt, boala Alzheimer este o formă a demenței, care provoacă pierderea memoriei, deficiențe de gândire și de soluționare a problemelor până în punctul în care acestea împiedică buna desfășurare a activităților zilnice.

Demența nu este o parte componentă normală a îmbătrânirii și este cauzată de schimbările în creier care pot apare pe parcursul timpului. Din păcate, cei mai frecvenți factori de risc ai acesteia sunt cei pe care nu îi poți controla, precum vârsta, istoricul familial și genetica. Cu toate acestea, unele studii enunță că unele obiceiuri pot reduce riscul acesteia. Printre ele se numără:

  • Exersarea. Activitatea fizică este utilă nu doar pentru inimă, dar și pentru creierul tău.
  • Somnul. Creierul se restabilește în timpul somnului, iată de ce odihna de cel puțin 7 ore pe noapte este foarte importantă.
  • Fii atent la alimentația ta. Există un șir de alimente care îți pot afecta negativ creierul. Printre acestea se numără margarina și uleiul de palmier, alcoolul, băuturile carbogazoase, îndulcitorii artificiali, produsele prăjite (în special cele la temperaturi înalte, precum cartofii fri), produsele din făină albă, carnea roșie, untul, cașcavalul și maioneza.

Numărul 8. Depresia

14% dintre vârstnici administrează tratament pentru a ușura simptomele depresiei, o afecțiune care poate fi tratată, dar nu este, de asemenea, o parte normală a îmbătrânirii. Depresia provoacă sentimente constante de tristețe, pesimism, deznădejde, oboseală, dificultatea de a lua decizii, lipsa poftei de mâncare, pierderea interesului față de alte activități și multe altele.

Pentru a diminua din simptomele depresiei, poți urma pașii:

  • Reduce nivelul de stres. Contactează membrii familiei și prietenii în momentele grele și încearcă tehnici de meditație.
  • Abordează un stil sănătos de alimentație. Este foarte important ceea ce consumi, deoarece alimentele determină modul în care te simți. Alege produsele care stimulează producerea de endorfine, a substanțelor care te fac să te simți bine. Limitează alimentele cu un efect contrar, precum alcoolul, cofeina, îndulcitorii artificiali și produsele procesate.
  • Exersează. Efortul fizic are un șir de beneficii fizice și psihice, inclusiv îmbunătățirea dispoziției prin secreția endorfinelor, atingerea obiectivelor, mărirea încrederii în sine și socializarea intensivă.
  • Discută cu medicul. Dacă simți că simptomele depresiei își fac apariția, discută-le cu medicul tău. În asemenea caz ți-ar putea fi de folos medicamentele antidepresive și psihoterapia.

Numărul 7. Insuficiența cardiacă

Această boală afectează, de asemenea, 14% dintre persoanele trecute de 65 de ani și semnifică o incapacitate a inimii de a pompa sânge și a aproviziona cu oxigen toate organele și celulele din organism. În acest caz inima se poate lărgi, masa ei musculară poate crește, iar bătăile pot deveni mai frecvente pentru a compensa insuficiența de sânge, pe care o experimentează organele din corp. Drept rezultat, te poți simți obosit, confuz, îți poate fi greață și poți suferi de lipsa poftei de mâncare.

În acest caz, cea mai bună recomandare este să urmezi toate sfaturile medicului pentru a micșora riscul bolilor de inimă și a hipertensiunii arteriale.

Numărul 6. Boli renale cronice

În jur de 18% din seniori suferă de boli renale cronice sau experimentează o înrăutățire a funcției acesteia. Cei care suferă de asemenea probleme renale sunt expuși unui risc mai mare pentru bolile de inimă sau insuficiența renală. Iată ce poți face pentru a preveni patologiile renale:

  • Înțelege ce dăunează rinichilor tăi. Diabetul zaharat și hipertensiunea arterială sunt factorii de risc principali pentru patologiile renale, iată de ce este foarte importantă prevenirea acestora.
  • Depistarea timpurie și tratamentul. Discută regulat cu medicul tău, efectuează screening-uri în mod regulat și urmează cu strictețe tratamentul prescris de medic.

Numărul 5. Diabetul zaharat

27% dintre seniori administrează tratament împotriva diabetului zaharat, o boală care determină celulele tale să fie rezistente la insulină sau cauzează o insuficiență de insulină în corp. Insulina este hormonul care ajută celuele tale să obțină energia necesară din alimentele pe care le consumi. Dacă acest lucru nu se întâmplă, s-ar putea să ai un nivel înalt de zahăr în sânge, dar celulele tale să fie flămânde. În plus, s-ar putea să suferi de un șir de complicații, precum boli renale, de inimă sau să orbești.

Probabilitatea apariției diabetului zaharat de tip 2 se mărește după vârsta de 45 de ani. Pentru a preveni apariția acestuia și a menține simptomele sub control, medicul îți poate sugera:

  • Abordează o alimentație echilibrată. Monitorizează glucidele și caloriile pe care le consumi. Discută cu medicul tău despre consumul de alcool.
  • Exersează câte 30 de minute de 5 ori pe săptămână pentru a menține constant nivelul de glucoză din sânge, dar și pentru a controla greutatea corpului.
  • Pierde 5-7% din greutatea corpului în cazul în care ai fost diagnosticat cu o stare de pre-diabet.

Numărul 4. Boala ischemică a inimii (sau bolile coronariene)

Aproximativ 29% din cei trecuți de 65 de ani suferă de bolile coronariene, patologii care sunt provocate de îngustarea vaselor de sânge care alimentează inima din cauza depunerilor plăcuțelor de ateroscleroză. Drept urmare, inima nu primește o cantitate suficientă de sânge și de oxigen pentru a se alimenta și a funcționa în mod corespunzător. Pe lângă simptomele acestor afecțiuni, își pot face apariția cheagurile de sânge, angina pectorală sau infarctul miocardic.

Iată ce obiceiuri te pot salva de aceste consecințe nefaste:

  • Limitează consumul grăsimilor saturate, a sării și a zahărului în alimentație;
  • Dormi 7-8 ore în fiecare noapte;
  • Redu nivelul de stres;
  • Fă exerciții cardio în mod regulat;
  • Evită fumatul;
  • Discută cu medicul factorii de risc pentru apariția bolilor coronariene, precum nivelul mărit de colesterol din sânge și valorile înalte ale tensiunii arteriale.

Numărul 3. Artrita

În jur de 31% din vârstnici sunt tratați de artrită, o boală inflamatorie a articulațiilor, care poate cauza durere și rigiditate și este mai răspândită în rândul femeilor.

Iată ce poți face pentru a „amâna” apariția artritei:

  • Exersează de cel puțin 5 ori pe săptămână câte 30 de minute pentru a îmbunătăți funcția articulară și a reduce durerea. Încearcă să incluzi activități fizice diferite, precum de mărire a rezistenței, întinderi și exerciții aerobice.
  • Menține greutatea ideală pentru înălțimea, pe care o ai. Dacă slăbești un kilogram, reduci o sarcină de 8 kg asupra articulațiile tale.
  • Asigură-te că spatele, genunchii și mâinile tale sunt bine fixate în timpul mersului.
  • Fii precaut și evită traumatismele articulare.
  • Nu fuma.

Numărul 2. Colesterolul înalt în sânge

47% din vârstnici administrează tratament pentru a reduce nivelul colesterolului din sânge. Acesta se poate depune pe vasele de sânge, determinând apariția aterosclerozei și bolilor de inimă.

Deprinderile care te pot ajuta să previi creșterea colesterolului în sânge și să-l menții în limitele normei sunt:

  • Evită fumatul și consumul abuziv de alcool;
  • Fii activ în fiecare zi;
  • Menține-ți greutatea în limitele sănătoase;
  • Micșorează grăsimile saturate și pe cele trans din dieta ta.

Numărul 1. Hipertensiunea arterială

58% dintre persoanele de vârsta a treia experimentează hipertensiune arterială, o afecțiune frecventă care implică modul în care inima pompează sânge, dar și cât de rezistente sunt vasele de sânge. Atunci când inima pompează o cantitate mare de sânge, iar vasele de sânge sunt rigide și înguste din cauza depunerii de grăsime pe pereții lor, valorile tensiunii arteriale cresc considerabil.

Pericolul afecțiunii este nu doar faptul că aceasta este asimptomatică și poți trăi ani în șir fără a ști de existența ei, dar și faptul că te expui unui risc major de a suporta infarct miocardic sau accident vascular cerebral.

Pentru a preveni și a reduce pericolele hipertensiunii arteriale, poți face:

  • Menține o greutate ideală. Pierderea a cel puțin 3-4 kilograme, poate reduce considerabil valorile tensiunii arteriale.
  • Reglează-ți nivelul de stres;
  • Limitează consumul de sare și de alcool;
  • Exersează zilnic, include activități aerobice, pentru flexibilitate și întărirea mușchilor;
  • Verifică regulat tensiunea arterială. Cu cât mai devreme vei ști că tensiunea rterială nu este în limitele normale, cu atât mai eficient o vei putea controla.

Urmează recomandările de mai sus și discută orice întrebări cu medicul tău. Este mult mai ușor să previi, decât să lupți cu boala.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
everydayhealth.com
Sursa: 

ncoa.org, webmd.com

La Inceput