Depresia de toamnă – de ce apare și cum să treci peste ea

Se întâmplă în fiecare an – odată cu îngălbenirea frunzelor și posomorârea vremii apare un spectru întreg de emoții negative, precum îngrijorarea, frica și depresia. Acest fenomen afectează o bună parte a omenirii și aduce cu sine un șir de neplăceri. Află în continuare ce este depresia de toamnă, de ce apare și cum să treci eficient peste ea.

Ce este depresia de toamnă?

Depresia de toamnă este determinată de îngrijorarea, frica și alte emoții negative care vin la pachet cu schimbarea vremii. Deși există un șir de evenimente pozitive care pot avea loc de la sfârșitul verii până la începutul iernii, inclusiv atmosfera colorată din jur, multe persoane se confruntă cu stările depresive în sezonul de toamnă.

Depresia și anxietatea de toamnă sunt provocate de micșorarea cantității luminii solare, ceea ce implică un șir de schimbări la nivelul neuro-transmițătorilor din creier. Este vorba despre diminuarea nivelului de serotonină, norepinefrină și dopamină, substanțe secretate de creier care controlează emoțiile noastre. Odată cu diminuarea acestora, corpul răspunde prin mărirea nivelului de cortizol secretat. Cel din urmă, fiind un hormon al stresului, determină apariția anxietății și a gândurilor negative.

Astfel, schimbarea nivelului acestor neuro-transmițători cauzează perturbarea somnului, apariția simptomelor depresiei și mărirea nivelului de anxietate, fenomene ce se încadrează în termenul „tulburări afective sezoniere”. Acesta descrie modificările serioase ale dispoziției care pot avea loc în lunile de toamnă și de iarnă. Mulți consideră că acest fenomen cauzează și apariția depresiei sezoniere.

Care sunt cauzele apariției depresiei de toamnă?

Pe lângă modificările fiziologice din organism, există un șir de evenimente sociale care determină apariția depresiei și a anxietății. Printre acestea se numără:

- Începutul unui nou an școlar – deși pentru copii este un motiv pentru socializare, acest fenomen poate aduce un plus de anxietate pentru părinți. Acest fapt se agravează din cauza pandemiei actuale, în care la cele enumerate se adaugă stresul social și dorința de a face față tuturor provocărilor.

- Pierderea libertății de vară – abandonarea orarului liber și lipsit de griji a verii și revenirea la unul de toamnă este o sursă majoră de stres atât pentru elevi, cât și pentru părinții acestora și pentru adulții care au avut concediu și suficient timp pentru odihnă.

- Răcelile sezoniere și noul coronavirus – răcelile sezoniere generate de slăbirea imunității sunt un motiv pentru anxietate, care este accentuat la momentul actual de noul coronavirus, astfel încât frica infectării devine dublă, iar anxietatea și depresia sunt mai pronunțate.

- Alegerile prezidențiale – campania electorală în plină desfășurare, frica și anxietatea cu privire la rezultatele scrutinului electoral au un potențial de a accentua depresia de toamnă declanșată de factorii fiziologici.

- Apropierea sărbătorilor de iarnă – izolarea socială, problemele în familie, sarcinile de serviciu și dificultățile financiare cu care mulți se confruntă pot transforma aceste sărbători de iarnă în unele extrem de stresante.

- Sfârșit de an – odată ce vei dori să faci totalurile acestui an și vei încerca să afli câte obiective au rămas neatinse pe parcursul acestuia, vei putea să ai parte de o doză bună de anxietate.

Cum putem trece peste anxietatea și depresia de toamnă?

Indiferent de cauzele apariției anxietății, iată câțiva pași pe care îi poți întreprinde pentru a trece mai ușor peste aceasta:

  1. Expune-te mai mult razelor solare. Odată ce vei observa apariția soarelui, nu ezita să te expui acestuia prin mai multe plimbări în aer liber. Încearcă să mergi mai devreme la culcare pentru a combate oboseala și somnolența ce pot apărea pe parcursul zilei. Dacă îți este dificil să te trezești dimineața pentru că este întuneric afară, utilizează un deșteptător cu lumină, care te va ajuta să o faci mai rapid.
  2. Exersează zilnic. Include minim 30 de minute de exerciții fizice în rutina zilnică. Toamna este un timp ideal pentru a încerca un tip nou de sport, plimbările cu bicicleta sau a merge la o sală de sport. Exercițiile sunt de multe ori cheia pentru soluționarea tulburărilor afective sezoniere, astfel încât după fiecare sesiune de exerciții poate fi observată o îmbunătățire a dispoziției participanților. Află care sunt beneficiile alergatului. 
  3. Schimbă stilul alimentar. Optează pentru o alimentație echilibrată, bogată în alimente de sezon, vitamina D, acizii grași omega 3 și antioxidanți pentru a combate mai ușor stările depresive și anxietatea. Află care alimente sunt binevenite toamna. 
  4. Începe ceva nou. Schimbarea anotimpului este un motiv în plus pentru a încerca ceva nou – fie că este vorba despre o nouă pasiune, o schimbare de look sau o reorganizare a rutinei zilnice. Toate acestea sunt de mare folos pentru a scăpa de anxietatea și depresia de toamnă.
  5. Schimbă-ți viziunea – focusează-ți atenția, efortul și activitățile pe spațiul interior al locuinței, înlocuindu-l astfel pe cel extern. Acest exercițiu te poate ajuta să treci mai ușor peste vremea posomorâtă și percepția că ai devenit mai puțin liber decât în lunile de vară.

La necesitate, nu ezita să apelezi și după ajutor psihologic calificat. Sănătatea psiho-emoțională este deosebit de importantă în perioada de toamnă, în plină pandemie.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
thehealthy.com
Sursa: 

the healthy.com, healthline.com

La Inceput