Câte tone de zahăr consumă un moldovean pe parcursul vieții și care sunt recomandările

Consumul de zahăr a crescut drastic în ultimul deceniu, atât la nivel mondial, cât și la cel național. Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, în anul 2006, un moldovean consuma 15,4 kg de zahăr și produse de cofetărie pe an. Aceeași sursă ne zice că 13 ani mai târziu, în 2019, această cantitate a crescut până la 22,1 kg. Deci, cantitatea de zahăr consumată a crescut în această perioadă cu 6,7 kg. O aritmetică simplă demonstrează că zahărul consumat în fiecare zi doar de un singur om a crescut de la 42,3 grame în 2006 la 60,7 grame în 2019. Astfel, dacă ar ajunge la vârsta  de 72,2 ani (durata medie de viață în 2016) acesta ar consuma aproximativ 1,6 tone de zahăr pe parcursul întregii vieți. Aflați în cele ce urmează cât de nociv este zahărul pentru organism.

Cât zahăr nu ar fi mult?

Din anul 2015 Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca energia primită de pe seama zahărului să nu depășească în niciun caz 10% din caloriile consumate în fiecare zi. Însă autoritatea internațională în sănătate spune că ar fi bine ca această cantitate să fie redusă până la 5% din totalul caloriilor consumate în fiecare zi.

La modul practic, dacă un adult consumă zilnic 2000 de calorii, atunci zahărului i-ar reveni doar 200 de calorii, mai exact 50 g/zi. Pentru a nu dăuna sănătății, această cantitate ar trebui redusă în jumătate, spune OMS.

Deci, pentru a evita riscurile pentru sănătate ar fi vorba de un consum de 25 g de zahăr pe zi.

Cât de nociv este zahărul pentru organism?

Pentru a înțelege cât de mult strică, este important să știm că nu toate tipurile de zahăr sunt create la fel. Despre daune, în cazul zahărului, putem vorbi doar atunci când acesta este adăugat în mod artificial în produsele alimentare.

Zahăr natural versus zahăr artificial

Zahărul natural (în mare parte fructoza), care se regăsește în fructe și legume nu dăunează, deoarece este legat de fibrele alimentare, iar odată ce produsul ajunge în organism, zahărul se absoarbe lent și nu mărește brusc glicemia (zahărul din sânge).

Nu mărește glicemia nici zahărul din lapte și produsele lactate (lactoza), iar plus la aceasta determină și o absorbție mai bună a mineralelor, precum calciul sau fosforul. 

De cealaltă parte, zahărul adăugat nu este asociat cu fibrele alimentare sau alți nutrienți, astfel încât se absoarbe rapid în organism, mărește brusc glicemia și impune pancreasul să lucreze intens, eliminând insulina. Cea din urmă transportă zahărul în organism (inițial la creier, apoi la ficat și mușchi), iar excesul îl transformă în grăsimi. Acestea se depun în jurul organelor din abdomen, cauzând apariția obezității abdominale (burta „de bere” sau „colacul de salvare”), fenomen cu un impact major asupra metabolismului din organism.

Drept urmare, în timp organismul nu mai face față acestei cantități mari de zahăr, iar pe lângă obezitate, mai apare și diabetul zaharat de tip II sau boala grasă a ficatului (acumularea grăsimii în ficat, ceea ce îl împiedică să funcționeze corespunzător).

Ierarhia zahărului adăugat

Nici zahărul adăugat nu este la fel. În ultimii ani savanții afirmă că cel mai nociv zahăr adăugat este siropul de glucoză-fructoză, în care procentul de fructoză este unul mare (peste 55%). Dacă ar fi să facem o ierarhie de la cel mai nociv zahăr spre cel mai inofensiv, aceasta ar arăta astfel:

Nr. 1 Fructoza

Fructoza adăugată nu este la fel ca cea naturală. Pe lângă faptul că cea adăugată nu este legată de fibrele alimentare (ca în cazul fructelor), aceasta nimerește în corp în cantități mult mai mari decât în cazul fructelor, ceea ce reprezintă o încărcătură mare și foarte bruscă pentru ficat. Acesta este singurul organ care poate transforma fructoza în glucoză, forma în care va fi utilizat acest îndulcitor în organism.

O cantitate prea mare de fructoză în ficat semnifică îmbolnăviri, precum boala ficatului gras, diabetul zaharat de tip II și obezitatea.

Colac peste pupăză, fructoza este mult mai dulce decât zahărul simplu, iată de ce este frecvent utilizată în produsele ambalate (procesate).

Nr 2. Zahărul simplu

Zahărul sau zaharoza (denumirea chimică) este compus 50% din glucoză și 50% din fructoză. În cazul celui brun este prezentă și o proporție de melasă (5%) care aduce cu sine o cantitate mică de minerale, dar în cantități atât de mici, încât nu oferă nici urmă de beneficii.

La fel și zahărul din trestie versus cel din sfeclă de zahăr – structura chimică a acestora este identică, astfel încât nici unul dintre acestea nu trebuie considerat mai sănătos decât celălalt.

Dauna zahărului se rezumă la faptul că acesta se absoarbe rapid în organism, deoarece nu are fibre în compoziție și antioxidanți (contrar fructelor și legumelor), care au capacitatea să micșoreze din dauna adusă organismului de această substanță.

Nr. 3 Amidonul

Leguminoasele (fasolea, mazărea, năutul, lintea), cartofii și cerealele integrale sunt alimente bogate în amidon, potrivit Asociației Americane a Diabetului. Amidonul reprezintă un lanț mai lung de molecule de glucoză. Atunci când vine la pachet cu fibrele alimentare și mineralele din cerealele și pâinea integrală, acestea sunt un adaos valoros la regimul alimentar zilnic.

Amidonul este o sursă importantă de energie pentru corp, însă Asociația Americană a Diabetului ne sfătuie să alegem produsele bogate în amidon care au fost minim procesate și conțin, de asemenea, și fibre alimentare.

Astfel, pentru a reduce impactul negativ al zahărului asupra organismului, cercetătorii ne recomandă:

- Să respectăm ierarhia zahărului și să oferim prioritate alimentelor bogate în fibre și antioxidanți, precum fructele, legumele, cerealele integrale, nucile și semințele.

- Să citim cu atenție etichetele produselor alimentare și să avem grijă la prezența zahărului adăugat  (zahăr, zaharoză, maltoză, miere artificială, fructoză, sirop de glucoză-fructoză ș.a.), dar și la cantitatea acestuia (mențiunea glucide, dintre care zaharuri);

- Să evităm la maxim alimentele ambalate și procesate și băuturile îndulcite.

Aveți grijă la zahărul consumat pentru a evita dauna acestuia pentru organism.

Sănătate să aveți!

Sursa foto: 
iowaclinic.com
Sursa: 

statistica.md, who.int, healthline.com

La Inceput